ראיון חג חילי טרופר: מוכנים להגיע להסכמות עם הליכוד גם בלי יש עתיד

אחרי שנה סוערת באופוזיציה, ישבנו לשיחה עם איש אמונו של גנץ - חבר הכנסת חילי טרופר. "חוק הגיוס זה אי הבנה של המציאות אני לא חושב שהם יצליחו" | וגם: "לא מבין למה נתניהו כל כך מפחד מבן גביר"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 06/10/23 10:23 כא בתשרי התשפד

חילי טרופר: מוכנים להגיע להסכמות עם הליכוד גם בלי יש עתיד
חילי טרופר, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בשנה האחרונה חבר הכנסת חילי טרופר ישב בספסלי האופוזיציה כשהוא מודאג מהקרע בעם. בניסיון לפתור אותו, הוא מונה על ידי ראש מפלגתו בני גנץ לייצג את המחנה הממלכתי בשיחות בבית הנשיא, שיחות שנכשלו פעם אחר פעם. בראיון חג מדבר טרופר על הרפורמה, הפשרה שלא באה, והחוק שהוא חושב שהקואליציה לא תצליח לחוקק.

קודם כל, איך הגענו למצב הזה?

אנחנו בכמה שנים סוערות עם רצף של בחירות שהעמיקו את הקרע, החודשים האחרונים הם השיא של התהליך הכואב הזה, שיא כואב, אני סיימתי את השנה האחרונה בצער גדול ופותח שנה בדאגה עמוקה.

על מי האחריות?

האחריות היא קודם כל על הממשלה. וכרגע זאת ממשלת ימין על מלא.

"העוצמות וההיקפים של המחאה זה באמת בגלל הנושא המשפטי"

מה הכי מדאיג אותך?

יצאו פה שדים מהבקבוק שאולי אין איך להחזיר, וצלקות שילוו אותנו, הצבא שהיה תמיד מחוץ ויכול לדוגמא, השפה הבוטה, אני מפחד שזה יישאר איתנו.

בלי הרפורמה לא היינו מגיעים לזה, הרי יש מחאה גם לעצם הממשלה.

זה בסדר שיש מחאה, ככה נראית דמוקרטיה, אבל העוצמות וההיקפים של המחאה זה באמת בגלל הנושא המשפטי, הרי לא לכל מחאה היו מצטרפים אנשי ימין רך, הנושא הזה וחוק הגיוס מנוגד למה שרוצה רוב הציבור בישראל.

לפיד.

לפיד. גם בלעדיו. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה הפתרון לכאוס הזה?

הפתרון הוא מה שאמרנו כבר ביום שלמחרת הצגת הרפורמה, לעצור, לדבר ולנסות להגיע להסכמות רחבות. הממשלה צריכה לומר: עוצרים ועד שאין הסכמות לא מחוקקים. בלי זה לא נצא מהלופ הזה.

מה אתה חושב על הדיונים בבג"ץ לפסילת חוקי יסוד?

לא נוח לי עם התנגשות הרשויות. זה סיפור עצוב שפחדנו ממנו, וקורה. אני חושב שבג"ץ צריך להיזהר, והוא יודע לרוב להיזהר, אבל למה הממשלה לוקחת אותנו לקצה הרי אם היה נוסח מרוכך הייתה לזה יכולת יותר לעמוד בבג"ץ. העובדה שבממשלה לא מודיעים שהם יכבדו את הכרעת בג"ץ היא איומה, המשמעות היא אנרכיה. גם אנשי המחאה צריכים לכבד אם בג"ץ לא יפסול.

מה תסכים לתת בשביל פשרה?

אני לא אכנס פה לפרטים של מו"מ, הערך העליון מבחינתי זה אחדות העם ובשביל אחדות העם אני מוכן לעשות ויתורים.

תסכים להגיע להסכמות גם בלי לפיד?

כן, אנחנו לא תלויים באף אחד. הכי טוב זה הסכמה רחבה אבל אני לא תלוי באף אחד.

"אם אני הייתי יריב לוין הייתי פועל כמו איילת שקד"

צריך לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים?

המציאות עכשיו היא טובה, אם אני הייתי יריב לוין הייתי פועל כמו איילת שקד, בסבלנות, לא משנים סדרי שלטון בנבוט. הימין אולי הסתנוור מהניצחון שלו, ואני מכבד את ההכרעה, אבל זה טריקי כי זה יכול להיות מסוכן, הם אמרו הכל עכשיו מייד. כשהעם נקרע אי אפשר רגע להשתהות?

גנץ,

"אם מישהו יחליף את נתניהו זה גנץ". צילום: Yonatan SIndel/Flash90

אפשר להגיע להסכמות כשיש את בן גביר בממשלה?

זאת שאלה לנתניהו, אני לא מבין למה הוא כ"כ מפחד מבן גביר, איזה אופציות יש לבן גביר, להפיל את ההמשלה? בן גביר הוא סמן קיצוני אני מקווה שנתניהו ישים את הידיים על ההגה.

אתה חלק ממחנה ששבר כלים והודיע שלא יתייצב למילואים, מה לך ולהם

קריאות נגד מילואים או להוציא השקעות מישראל אלו מעשים שאני נגדם, אבל אני זוכר שהטייסים שאני חלוק עליהם, אסור לשכוח שהם עשו יותר מילואים ממני ומכל הממשלה הזאת ביחד, לא שכחתי שסמוטריץ' אמר לא להתגייס כשהייתה סערה סביב הפרדה, ולא שכחתי שבן גביר לא התגייס, אז קצת צניעות. אפשר לחלוק עליהם אבל אלה מיטב בנינו, פטריוטים ישראלים שעכשיו שוגים שגיאה חמורה.

"יש לי בעיה ארוכת שנים עם מי שחושב שהוא לא צריך לשרת את המדינה"

למה שלא תיכנסו לממשלה ותשימו סוף למשבר הזה?

זה לא יכול לקרות, נתניהו שבר את האמון, אנחנו ניסינו והוא שבר את האמון שלנו, בנוסף כרגע אנחנו רק 12 מנדטים, אם ניכנס במקום "הקיצונים" עדיין אני צריך להיות עם אנשים עם עמדות קיצוניות בליכוד ובציונות הדתית, זה יקרוס לתוך עצמו.

בעתיד אתה יכול לשבת תחת נתניהו?

זה לא על הפרק, אני רוצה שנחליף אותו.

מה דעתך על חוק הגיוס?

יש לי בעיה ארוכת שנים עם מי שחושב שהוא לא צריך לשרת את המדינה, הבת שלי מתגייסת תכף ואני לא מרגיש פראייר, יש לי גאווה גדולה בזה. לגבי החרדים, אי אפשר לגייס את כולם והצבא לא צריך את כולם, צריך שכולם יהיו שותפים ולתגמל יותר את הלוחמים

בן גביר

בן גביר, נתניהו מפחד ממנו? צילום: Sraya Diamant/Flash90

להגיש חוק גיוס עכשיו זה אי הבנה של המציאות הישראלית. אני לא חושב שהם יצליחו להעביר אותו, אין להם מספיק אצבעות בקואליציה, ואני מקווה שלא יעבירו אותנו את כל השנאה והאיבה לפני שהם יבינו את זה. החוק במתכונת שלו עכשיו לא יכול לעבור.

לפיד מבטיח בחירות ב-2024, יש לזה היתכנות?

מוקדם לדעת, אבל אם מישהו יחליף את נתניהו זה גנץ, לא לפיד, אין לו מספיק תמיכה ציבורית. יש הבנה שיש ברכה בחברה מגוונת ולא רוצים שהקצוות ינהלו אותנו.