אושר החוק השנוי במחלוקת של בן גביר: "לא נאפשר שימוש פסול"

לאחר עיכובים וביטולים - ועדת השרים אישרה את החוק שיאפשר למשטרה להשתמש במצלמות לזיהוי בפנים | דרישת השרים: להחריג במפורש מהחוק עבירות חופש הביטוי וההפגנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/09/23 13:34 ג בתשרי התשפד | עודכן בתאריך 18/09/23 15:59

אושר החוק השנוי במחלוקת של בן גביר: "לא נאפשר שימוש פסול"
בן גביר ולוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק מצלמות לזיהוי פנים: ועדת שרים לחקיקה אישרה בצהריים חוק של השרים בן גביר ולוין, לאישור מצלמות לזיהוי פנים, ככלי חשוב למאבק בפשיעה ובפרט בפשיעה במגזר הערבי. החוק יקודם לאחר שעלה בעבר ונדחה, זאת בעקבות פרשנות רחבה מדי להיתר השימוש במצלמות.

לאחר דיונים בין המשרדים ביטחון לאומי והמשפטים, הוחלט על צמצום החוק למקרים של עבירות "פשע חמור", עבירות פרוטקשן. הנוסח המעודכן יקבע כי לא יותר שימוש במצלמות הללו לאכיפת אירועי חופש ביטוי. בנוסף קובעת ההצעה המעודכנת עונש בחוק של שלוש שנות מאסר למי שיעשה שימוש לא חוקי בתיעודי המצלמות הללו.

השרים הורו לעדכן ולדייק את הנוסח, בכדי לאזן בין הצורך החיוני לאכיפת החוק במקרים של פשיעה חמורה, לבין העיקרון הבסיסי של שמירה על זכויות הפרט ועקרונות דמוקרטיים.

הדיון בוועדה על חוק המצלמות

הדיון בוועדה על חוק המצלמות, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרישת השרים: להחריג במפורש עבירות חופש הביטוי וההפגנה

השרים איתמר בן גביר ויריב לוין עמדו על דרישתם להכניס סעיף בחוק המחריג במפורש עברות מתחומי חופש הביטוי וההפגנה כך שיהיה ברור שלא ניתן להשתמש בכלים החדשים אותם מבקשת המשטרה לצרכים אלו במקרים של אירועי חופש הביטוי.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר כי, "הבאנו חוק מדוייק ומאוזן. בשעה שמספר הנרצחים במגזר הערבי עולה ועבירות הפרוטקשן נפוצות, יש חשיבות רבה למצלמות שמזהות פנים - שנפוצות במדינות שונות בעולם". יחד עם זאת הדגיש: "מאידך, במשמרת שלנו נעשה הכל כדי לא לאפשר שימוש פסול במצלמות ועל כך קבענו עונש מאסר וכן הגבלת השימוש למקרים חמורים של פשע חמור ואירועי פרוטקשן". בהמשך הדגיש: "אני אומר לכל אותם המצקצקים בלשון - מי שמתנגד לחוק הזה כנראה שלא אכפת לו שנרצחים אנשים בחברה הערבית. החוק הזה קיים באזורים שונים בעולם: בלונדון ובארה"ב ואנחנו היום נותנים כלים למשטרה כדי לטפל במעשי הפשע".