נתניהו ביקר בקפריסין - והרגיע: "היה לשתי המדינות שלנו מזל"

ראש הממשלה ביקר במדינת האי השכנה, והתייחס למספר סוגיות בתחומי האנרגיה | "אנחנו משוחחים על מספר אופציות לשיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי", אמר נתניהו, והתבטא גם בנוגע למשבר האקלים: "האקלים לא הולך להתקרר - זה רק ילך ויתחמם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 20:51 יז באלול התשפג

נתניהו ביקר בקפריסין - והרגיע: "היה לשתי המדינות שלנו מזל"
נתניהו בקפריסין, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה יצאו היום (א') לביקור מדיני בקפריסין. הביקור מגיע על רקע חילוקי דעות בכל הנוגע לסוגיות שונות הקשורות לתחום האנרגיה והגז, ונתניהו שלח מסרים מרגיעים בהצהרתו. באי הסמוך חוששים מחידוש היחסים הישראליים עם טורקיה, ובהצהרה המשותפת יחד עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס מארמון הנשיאות בניקוסיה נתניהו התייחס לסוגיה.

"אנחנו משוחחים על מספר אופציות לשיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי"

"אנחנו משוחחים על מספר אופציות לשיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי, היה לשתי המדינות שלנו מזל וגילינו מאגרי גז. אנחנו מדברים על דרכים לשתף פעולה בתחום הזה, זה משהו שעליו נמשיך לשוחח בחודשים הקרובים", רמז נתניהו אחרי שדיבר על ההיסטוריה ועל היחסים בין המדינות.

קפריסין

קפריסין | צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

הביקור מגיע אחרי זמן רב בו נתניהו לא נהמריא לנסיעה מדינית. כאמור, הביקור הוא איתות חיובי לקפריסין - וגם ליוון - כי הברית איתם חזקה, למרות השיפור ביחסים על טורקיה. בין השאר זעמו בקפריסין על כך שעם לבנון הצליחה ישראל להגיע להבנות בתחום הגז, בעוד איתם לא מגיעים להבנות כבר למעלה מעשור.

יש לנו אפשרות להפוך את הרעיון של מסדרון אסיה-מזרח תיכון-אירופה לאמיתי

בין השאר התייחס נתניהו לעוד מספר סוגיות בתחומי האנרגיה, בין היתר בתחום החשמל. "אנחנו דנים בחיבור חשמלי שיחבר את קפריסין ליוון וליבשת אירופה, ומקפריסין לישראל, ואולי גם למדינות מזרחה. זה יתן לנו את היכולת לא להיות, אם תסלחו לי, 'איים'. לא שאני חושב שרע להיות אי. בישראל אנחנו לעיתים מייחלים להיות אי, אבל אנחנו בהחלט לא רוצים להיות אי של אנרגיה. עדיף להיות מחובר לעוד מקורות אנרגיה שיכולים לאפשר שימוש אופטימלי יותר של אנרגיה או שיספק לך אנרגיה אם יש כשל בארצך".

ראש הממשלה התייחס גם לתחום הכבאות:. "אני כן רוצה לומר שאנחנו תומכים בהחלטה האירופית לבנות מרכז כבאות אזורי למצבי חירום כאן בקפריסין. זה ישמש לא רק את קפריסין, אלא גם את ישראל, יוון ומדינות אחרות באזור". נתניהו התייחס גם לבינה מלאכותית ואמר כי "מערכי הכבאות שלנו משתמשים לא רק במטוסים, אלא במערכות AI יותר ויותר. זה מגדיל לאין שיעור את היכולות שלנו לכבות שריפות. האקלים לא הולך להתקרר - זה רק ילך ויתחמם. עם התחממות האזור שלנו ושל העולם כולו, כבאות הופכת לדבר חשוב ביותר".

נתניהו סיים והתייסח לשותפות בין המדינות: "יש לנו אפשרות להפוך את הרעיון של מסדרון אסיה-מזרח תיכון-אירופה לאמיתי, במיוחד בכל הקשור לתשתיות. זה יקרה כחלק מהרחבת הסכמי אברהם ושל נורמליזציה אפשרית עם מדינות אחרות באזור. אבל אני בטוח שיהיה לנו מסדרון שיעבור דרך ישראל מחצי האי ערב, ומאסיה עד לחצי האי ערב לישראל ולקפריסין - ומשם לאירופה. דוגמה שהיא הכי ברורה מאליה זה חיבור סיבים אופטיים. זו הדרך הקצרה ביותר, הבטוחה ביותר והחסכונית ביותר. זאת דוגמה אחת. אני חושב שכאשר תשב כאן בפגישה עתידית, תראה את החיבור הזה, ואני מאמין שעוד רבים אחרים. תודה רבה על האירוח. אני מצפה לשיחות שלנו".