אחרי התקרית עם שרת החוץ של לוב: ההנחיה החריגה של נתניהו לשרים

בעקבות פרשת הפגישה הדיפלומטית של שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ הלובית: נתניהו בהנחיה חדשה לשרים - כל פרסום של פגישה מדינית יעבור את אישור ראש הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/23 11:30 יב באלול התשפג | עודכן בתאריך 29/08/23 11:39

אחרי התקרית עם שרת החוץ של לוב: ההנחיה החריגה של נתניהו לשרים
ראש הממשלה נתניהו | , צילום: Olivier Fitoussi/POOL

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא הבוקר (ג') בהנחיה חדשה לכל משרדי הממשלה: יש לאשר מראש כל פגישה מדינית חשאית עם לשכת ראש הממשלה. עוד על פי ההנחיה, כל פרסום פומבי של פגישה דיסקרטית ידרוש את אישורו האישי של ראש הממשלה נתניהו בעצמו, כך נמסר מטעם לשכת ראש הממשלה.

ההנחיה מגיעה על רקע הדלפה ממשרד החוץ בנוגע לפגישה חשאית שהתקיימה בתחילת השבוע באיטליה, בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב. חשיפת הפגישה הובילה למשבר דיפלומטי, וטרפה מחדש את הקלפים לאחר שנראה כי שתי המדינות בדרך הנכונה לנורמליזציה עתידית. בעקבות הפרסום, השרה הלובית הושעתה מתפקידה ונאלצה להימלט מארצה, וארצות הברית העבירה ביקורת נוקבת על ישראל.

השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב נג

השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש, צילום: ללא

נזק אישי עצום לשרה הלובית בשביל לקבל יח"צ"

גורמים רבים במערכת הפוליטית בישראל הגיבו בימים האחרונים לפרשה, ובכיר בממשלה צוטט ב"חדשות 12" כשהוא תוקף בחריפות את אלי כהן ומכנה אותו רודף פרסום. "בשביל כתבה בעיתון שר החוץ אלי כהן הדליף את הפגישה עם השרה הלובית וגרם נזק מדיני חמור לישראל שירתיע מנהיגים בעולם הערבי להתקרב אלינו" אמר, "וזה מעבר לנזק האישי העצום שהוא גרם לשרה הלובית בשביל לקבל יח"צ. התנהלות חסרת אחריות וחובבנית של פוליטיקאי רודף פרסום שמוכן להקריב את האינטרס של המדינה בשביל האינטרס הפוליטי שלו".

גם חבר הכנסת בני גנץ הגיב וכתב כי, "יחסי החוץ של מדינת ישראל הם עניין רגיש ורציני, בטח כשמדובר ביחסים עם מדינות ערביות ובוודאי כאלה שאין לנו איתן יחסים רשמיים. כשעושים הכל בשביל יחסי ציבור וכותרות, עם אפס אחריות וחשיבה קדימה - זה מה שקורה. ביחסי החוץ או בביטחון, בכלכלה או בחינוך. ממשלת נתניהו היא ממשלה רשלנית וכושלת שחייבת לסיים את ימיה".