ח"כ מהקואליציה לצד ראש האופוזיציה - תמיכה חוצת מחנות לגיוס חרדים

ח"כ אלי דלל אמר כי הוא תומך בגיוס מלא לחרדים - יאיר לפיד שיתף תמונה מלשכת הגיוס עם מסר חד משמעי | הדיון על הגיוס מעורר סערה בקואליציה, באופוזיציה, וגם בתוך המפלגות החרדיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/23 11:10 כח באב התשפג

ח"כ מהקואליציה לצד ראש האופוזיציה - תמיכה חוצת מחנות לגיוס חרדים
הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21., צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

פגרת הקיץ בעיצומה, אולם בכנסת מתחילים לחמם מנועים לקראת חוק הגיוס איתו ככל הנראה יפתח מושב החורף. דרישת החרדים לחוקק חוק יסוד לימוד התורה מעסיקה את הקואליציה ונתניהו, וסוגיית גיוס החרדים ממשיכה להתסיס את הדיון הציבורי, בקואליציה, באופוזיציה ובתוך המפלגות החרדיות עצמן.

אלי דלל: "חושב שצריך לגייס כל בר גיוס - כולל חרדים"

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שיתף הבוקר תמונות מלשכת הגיוס, לצד ציוץ בטוויטר בו כתב "הצעירים שמגיעים הבוקר ללשכת הגיוס כדי להתגייס - זה החוזה הישראלי האמיתי". והוסיף: "מתגייסי אוגוסט, גיוס נעים, תשמרו על עצמכם. שובו הביתה בשלום".

גם חבר הכנסת מהליכוד, אלי דלל, התראיין הבוקר לגלצ ואמר כי אינו תומך בפטור גיוס לחרדים, "חושב שצריך לגייס כל בר גיוס - כולל חרדים, כולל ערבים ומפה לחלק לשניים", אמר, והסביר כיצד צריך להראות מערך הגיוס לשיטתו: "אחד לצבא ואחד לשירות אזרחי לשירות אזרחי או לאומי". עוד אמר, "ככה צריך להיות. אני מאוד מכבד, את הנושא הזה של לומדי התורה, זה דבר שהוא חשוב, אבל צריך להגביל את זה".

במפלגות החרדיות הויכוח נמשך

במקביל מתקיים ויכוח פנים חרדי בנושא. בעוד מפלגת יהדות התורה מציגה קו נוקשה שאינו ממוכן להתפשר בדבר בכל הנוגע לחוק הגיוס ולחוקים הנלווים, בש"ס מנסים להגיע עם נתניהו להבנות ונחשבים לגורם היותר פרגמטי. ב"כאן חדשות" פורסם כי בשיחות סגורות, מותח יו"ר ש"ס אריה דרעי ביקורת חריפה על שותפיו מיהדות התורה וטוען כי הם "מדברים דיבורים מיותרים שעלולים לפגוע באישור החוק".

דרעי וגולדקנופף |

דרעי וגולדקנופף | , צילום: Flash 90

המפלגות החרדיות נקרעות גם בשאלה איך לדרוש את חקיקת פסקת ההתגברות. בעוד דגל התורה הליטאית וחבר הכנסת גפני מעוניינים בפסקת התגברות שתיכלל בחוק הגיוס כך שבג"ץ לא יוכל להתערב בו, באגודת ישראל של גולדקנופף רוצים ללכת רחוק עוד יותר ודורשים חקיקת פסקת ההתגברות מלאה ללא הצמדה לחוק מסויים כשבש"ס נמנעים מלהביע עמדה ברורה והמפלגה נחשבת לכזו שיכולה לחיות עם פתרון פרגמטי.