פסקת ההתגברות חוזרת לשולחן ומציגה: פלונטר פנים חרדי

יהדות התורה דרשה את חקיקת פסקת ההתגברות עוד בהסכמים הקואליציוני, אך הנושא ירד מסדר היום. עתה בחסות חוק הגיוס חוזרת הדרישה לחקיקת ההתגברות אך ישנם מחלוקות בין דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס לגבי אופן קידום החוק

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 13/08/23 08:02 כו באב התשפג

פסקת ההתגברות חוזרת לשולחן ומציגה: פלונטר פנים חרדי
גפני וגולדקנופף, מחלוקת בנוגע לקידום פסקת ההתגברות., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במהלך המשא ומתן על ההסכמים הקואליציונים ידעה הקואליציה לא מעט חילוקי דעות עד שהגיעה להסכמות על קווי היסוד של הממשלה, אחת מחילוקי הדעות בין נתניהו ליהדות התורה נסבה סביב חקיקת פסקת ההתגברות. לאחר שכבר הושגו הבנות בנושא, הופתעו החרדים לגלות שהפסקה נכללה בתוכניתו של השר לוין ברפורמה המשפטית, אך מאוחר יותר ירדה מסדר היום לגמרי. עתה סביב נושא חוק הגיוס חוזרת הדרישה לחקיקת פסקת ההגברות.

הויכוח הפנים חרדי

לפי דיווח ב"ישראל היום" ישנו ויכוח פנים חרדי בשאלה איך לדרוש את חקיקת פסקת ההתגברות. בעוד דגל התורה הליטאית וחבר הכנסת גפני מעוניינים בפסקת התגברות שתיכלל בחוק הגיוס כך שבג"ץ לא יוכל להתערב בו, באגודת ישראל של גולדקנופף רוצים ללכת רחוק עוד יותר ודורשים חקיקת פסקת ההתגברות מלאה ללא הצמדה לחוק מסויים כשבש"ס נמנעים מלהביע עמדה ברורה והמפלגה נחשבת לכזו שיכולה לחיות עם פתרון פרגמטי.

דרעי עם נתניהו

דרעי עם נתניהו, אמר שההתגברות לא תחוקק. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כאמור, אחד המוקשים הגדולים של מושב הכנסת הבא יגע בגיוס החרדים, בעוד חוק יסוד לימוד התורה גורר ביקורת רבה, האפשרות של חקיקת פסקת ההתגברות חוזרת לשולחן כדרישה של המפלגות החרדיות וזאת על מנת להסדיר סופית את נושא אי גיוס בני הישיבות. בכל מקרה, נראה כי אצל החרדים לא יתנו לנושא הפעם להתמסמס ודרישתם היא ברורה.

גורם חרדי הסביר ל"ישראל היום" את ההיגיון של אגודת ישראל לדרישת חקיקה נרחבת של פסקת ההתגברות והסביר זאת בהתערבות הרבה של בג"ץ בנושאי דת ומדינה: "סוגיות הקשורות לכותל המערבי, פתיחת מרכולים בשבת, סוגיות של גיורים, כשרות ועוד. אפשר להניח שגם סוגיית המעיינות שהיועמ"שית דרשה לעגן בחקיקה תגיע לבג"ץ" הסביר.