משרד המשפטים התערב: הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות מתעכב

הפרוייקט של השרה סילמן לזמני הפרדה במגוון מעיינות בארץ היה אמור להתחיל, אלא שבייעוץ המשפטי לממשלה הודיעו כי אין לכך אישור משפטי עד לדיון בנושא במשרד המשפטים | הדיון ייערך היום בין נציגי המשרד לנציגי השרה ורשות הטבע והגנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/23 10:56 יט באב התשפג

משרד המשפטים התערב: הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות מתעכב
השרה סילמן, היום פגישה גורלית בנוגע לפיילוט בעניינות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחד הפרוייקטים המדוברים של השרה להגנת הסביבה, היה פרוייקט הקיץ לזמני הפרדה בין נשים וגברים במספר מעיינות ברחבי הארץ, מהלך שגם גרר לא מעט תגובות. אלא שבייעוץ המשפטי לממשלה הודיעו לשרה כי היא לא תוכל להתחיל בפיילוט וגם לא לפרסם נתונים לגביו עד לקבלת איושר משפטי ממשרד המשפטים. כך פורסם ב"ישראל היום".

על פי הדיווח, הפגישה שתקבע את גורל הפרוייקט תיערך היום (א') וייקחו בה חלק המשנה ליועמ"שית, עו"ד אביטל סומפולנסקי, צוות השרה סילמן ואנשי רשות הטבע והגנים. הפיילוט נזכיר, היה אמור להתחיל היום במגוון מעניינות בארץ, אך בעקבות הקשיים המשפטיים, הפתיחה נדחית למועד אחר.

מעיין, מחכים למשרד המשפטים

מעיין, מחכים למשרד המשפטים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפרטים על הפיילוט שהיה אמור להתחיל

שמורות הטבע הראשונות שישתתפו בפיילוט במידה ויאושר, הן "עין חניה" ו- "עיינות צוקים", ששעות פעילותם הן בין השעות 8:00 ל- 17:00. האפשרות לרחוץ בהפרדה תתקיים כרגע רק בחודש אוגוסט ורק בחלק מימות השבוע - בעין חניה בראשון ורביעי בין 17:00 ל- 20:00, ובימי חמישי יורחבו שעות הפעילות ללא הפרדה מגדרית בין 17:00 ל- 19:30.

עיינות צוקים

עיינות צוקים, ייקח חלק בפיילוט. צילום: Hadas Parush/Flash90

בעיינות צוקים תתאפשר רחצה נפרדת בשעות הבוקר, בכדי לא לפגוע בבעלי החיים שמגיעים למעיין בשעות הערב. לפיכך בין השעות 6:30 ל- 8:00 בבוקר יהיה האתר מוגבל לנשים או גברים בלבד.

"לרשות אין סמכות"

בעבר משרד המשפטים כבר עצר פיילוט לרחצה בהפרדה מגדרית במעיינות. ב־2020 התקיים פיילוט לרחצה נפרדת שהופעל בתוך שעות הפעילות של עינות צוקים, אך הוא נפסל על ידי משרד המשפטים על בסיס חוות דעת של המשנה ליועמ"שית לשעבר, דינה זילבר, שמתנגדת להפרדה מגדרית בטענה שמדובר בפגיעה בשוויון. אז אמרה כי אין לרשות הטבע והגנים הסמכות לתת לציבור שירות בהפרדה.

כעת מדובר בפיילוט שונה, שכן הוא מתוכנן להתקיים נקודתית בחודש אוגוסט, באתרי רשות שמורות הטבע עין חניה ועינות צוקים ולפעול רק מעבר לשעות הפעילות הרגילות של אותם אתרי טבע, כדי שלא לפגוע בשעות הרחצה של הציבור הכללי. שני אתרי הטבע שנבחרו פועלים בשעות הקיץ בין השעות 8:00 ל־17:00. הרחצה בהפרדה מגדרית אמורה להתקיים רק בחלק מימי השבוע, ורק מעבר לשעות הפעילות הרגילות במעיינות הללו - במטרה שהפעילות לא תבוא על חשבון שעות הרחצה של הציבור הכללי, שמעוניין לרחוץ באופן חופשי וללא הפרדה.