דרמה וצעקות בכנסת: חוק צמצום עילת הסבירות אושר 64-0

למרות ניסיונות של הרגע האחרון להגיע לפשרה, חוק צמצום עילת הסבירות עבר במליאת הכנסת ונכנס לספר החוקים | באופוזיציה החרימו את ההצבעה האחרונה וצעקו: "ממשלת החורבן"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/07/23 15:41 ו באב התשפג

דרמה וצעקות בכנסת: חוק צמצום עילת הסבירות אושר 64-0
רוטמן עם לוין, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

דרמה של ממש במליאת הכנסת: בתום דיון סוער החלק הראשון של הרפורמה המשפטית, חוק צמצום עילת הסבירות אושר בקריאה שניה ושלישית והוא ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. זאת למרות מגעים ונסיונות לפשרה והסכמות ברגע האחרון. החוק אושר ברוב של 64-0 לאור ההחלטה של חברי האופוזיציה להחרים את ההצבעה האחרונה. 

ברגע האחרון - עימות בקואליציה

במשך כל הדיון התנהלו שיחות ערות בין בכירי הקואליציה סביב הדרישה של שר הביטחון יואב גלנט לרכך את החוק ולהגיע להסכמות עם האופוזיציה. אבל הניסיונות להגיע לפשרה נבלמו, בן היתר לאור התנגדות עיקשת של שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. 

שר הביטחון יואב גלנט

שר הביטחון יואב גלנט , ביקש פשרה. צילום: פלאש 90

זה הנוסח הסופי של החוק

על פי הנוסח המעודכן, נקבע כי עילת הסבירות לא תחול על החלטות של שרים ושל הממשלה, כולל מינויים. בנוסח המעודכן נמחקו המילים "כל נבחר ציבור אחר כפי שיקבע בחוק", מה שאומר שראשי רשויות לא נכללים בחוק.  בנוסף, ‏בג"ץ לא יוכל לטעון שהחלטה של שר להימנע משימוש בסמכות היא לא סבירה. לדוגמא: ההחלטה של לוין לא להשתמש בסמכותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

קודם ההצבעה נאם שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת ואמר: "זו הזדמנות עבורי לומר כמה מילים לחבריי בקואליציה ולרוב אזרחי ישראל, אשר נתנו וממשיכים לתת לי גיבוי ותמיכה מרגשים במאמץ המשותף שלנו לתקן עוולות היסטוריות ארוכות שנים. אנחנו עושים היום צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון". חברי האופוזיציה התפרעו בדיון וצעקו לעבר הקואליציה: "ממשלת החורבן".

יו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן שהכין את החוק אמר בדיון: "הסיבה היחידה שהחוק מעורר אמוציות מפי האנשים שתמכו בו כמו ראש האופוזיציה יאיר לפיד, היא שהם הפסידו בבחירות והם יצאו לרחובות כנגד תוצאות הבחירות והכרעת העם. לא נגד התיקון".