גנץ: "בואו ניפגש הערב" | הליכוד: "מוזמן ללשכת נתניהו"

בעוד ועדת חוקה ממשיכה בהכנות לקראת העברת חוק צמצום עילת הסבירות, יו"ר המחנה הממלכתי קורא לחזרה מיידית לשיחות ומציאת מתווה לעילת הסבירות. בליכוד הגיבו: "גנץ מוזמן ללשכת נתניהו הערב"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 19/07/23 20:24 א באב התשפג | עודכן בתאריך 19/07/23 22:18

גנץ: "בואו ניפגש הערב" | הליכוד: "מוזמן ללשכת נתניהו"
גנץ, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קיים הערב (ד') הצהרה לתקשורת ובה הציג את המתווה שלו לחזרה לשיחות והגעה להסכמות. גנץ מציע חזרה מיידית לבית הנשיא והגעה לפתרון בחקיקה על צמצום עילת הסבירות. גנץ מתנה זאת שהבטחה של נתניהו כי מעתה מהלכים משפטיים יחוקקו בהסכמה בלבד ובערבות של נשיא המדינה. הצהרה לא תואמה לחלוטין עם לפיד.

המתווה הכללי של גנץ, בלי לפיד

"אני מבקש לפנות לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. אלו שחושבים שנכון לקיים רפורמה אמיתית, אך חוששים מהפיכה משטרית. אלו שדואגים שגם הסכמה על עילת הסבירות, לא תעצור את המשך הקרע". גנץ קורא לסרבנים לחזור בהם ואומר: "אני קורא מכאן לכל המשרתים - המשיכו למלא את משימתכם החיונית להתנדב ולשרת. לא רק הביטחון נפגע, גם עוצמתנו המדינית".

נתניהו והרצוג, סיכום ברגע האחרון?

נתניהו והרצוג, הנשיא יהיה ערב. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גנץ לא הציג מתווה ברור לשיחות אך אמר כי "עוד הערב נתכנס בבית הנשיא" מציע גנץ, "ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה". גנץ מתנה את החזרה לבית הנשיא ב"עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים, יעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה".

צנתניהו "גם אני לא מאמין לו". צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה"

גנץ פנה לנתניהו: "אני קורא לנתניהו ולכלל חברי הבית האחראיים - יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח אני אומר - גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום והוא ירמה - הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה".

בליכוד מגיבים: "גנץ מוזמן ללשכת נתניהו הערב"

בליכוד הגיבו לדברי גנץ: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. מקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".

השר בן גביר אמר כי כל פשרה בעניין הסבירות היא "כניעה לסרבנות, לאנרכיה, לאהוד ברק ויאיר גולן ותעודד את המשך המרי. אין לממשלת הימין מנדט להיכנע לסחיטה".