סמוטריץ' בהצהרה כלכלית: "קיבלתי היום החלטה היסטורית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הצהרה לתקשורת בה סיפר כי הוא מוריד ב- 40% את המכס על חלב מיובא, במטרה להילחם במחסור בחלב | בנוסף, יגדיל השר את מכסת העובדים הזרים בחקלאות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 13/07/23 13:53 כד בתמוז התשפג | עודכן בתאריך 13/07/23 13:53

סמוטריץ' בהצהרה כלכלית: "קיבלתי היום החלטה היסטורית"
סמוטריץ', , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעקבות המחסור במדפים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו בדבר ביטול המכס על ייבוא חלב בהוראת שעה: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם היום (ד') על צו, המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר. זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות. 

כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, חתם השר על ביטול המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023. ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

מחסור בחלב

מחסור בחלב צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חתמתי על צו המבטל 40 אחוזי המכס המושתים היום על חלב מיובא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי, "קיבלתי היום החלטה היסטורית. חתמתי על צו המבטל בהוראת שעה למשך שלושה חודשים, עד לאחר החגים, את 40 אחוזי המכס המושתים היום על חלב מיובא", לדבריו: "אני עושה זאת בזהירות רבה אך באחריות המתבקשת על מנת למגר את המחסור בחלב במדפים שאזרחי ישראל חווים בשבועות האחרונים. הורדת המכס היא הצעד הנכון מאחר וזו הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ולמיגור המחסור בחלב".

הרחבת מכסת העובדים הזרים לחקלאים

"חשוב לי דווקא בשלב הזה לומר את הדברים הבאים. החקלאות והחקלאים הישראלים חשובים לי מאד הם עושים ציונות ובלי ציונות מדינת ישראל לא תשרוד", אמר השר, בתגובה לביקורת כלפי הפגיעה בחקלאות המקומית כתוצאה מהגדלת היבוא, הזכיר כי החליט על מתן מענקים "של מיליארדים להשקעות הון ולחדשנות בחקלאות בשנים הקרובות". 

קטיף תותים במרכז הארץ, רוב הרווח מגיע לחקלאי

עובדים בקטיף תותים במרכז הארץ, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

עוד מהלך חדש שסמוטריץ' סיפר עליו לטובת החקלאים, הוא הרחבת מכסת העובדים הזרים לחקלאות והוזלת עלותם. "אני מודע למצוקה הקיימת בתחום ולקשיים העצומים אתם מתמודדת החקלאות הישראלית של חוסר בידיים עובדות בחקלאות".

"בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השפעות הצו על השוק גם ביחס לכמות וגם ביחס למחיר וניכנס לשיח אינטנסיבי עם כלל השחקנים במשק החלב כדי לבחון את התיקונים שנדרש לבצע בכדי להבטיח אספקה שוטפת ומחיר אופטימלי של חלב ומוצריו", סיכם.