צרחות, חולצות והתפרעויות: ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה

אחרי שעות של דיון סוער במיוחד אישרה הכנסת את צמצום עילת הסבירות לקריאה ראשונה | רוטמן: "הצעה מאוזנת אחראית - שונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 11/07/23 00:54 כב בתמוז התשפג

צרחות, חולצות והתפרעויות: ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה
רוטמן עם לוין, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

לילה סוער במליאת הכנסת: אחרי שעות ארוכות של דיון אישרו חברי הכנסת את חוק ביטול עילת הסבירות לקריאה ראשונה ברוב של 64 תומכים מול 56 מתנגדים, מהלך שיגביל את היכולת של בג"ץ לפסול את ההחלטות של נבחרי הציבור, בממשלה ומחוצה לה. 

רוטמן ולוין הציגו את החוק: "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטים"

יו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן הציג את החוק שלו ואמר בדיון: "הצעת החוק הזו שהוכנה בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת היא הצעה מאוזנת אחראית, הצעה שהיא שונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק. עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה מאוד שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה". רוטמן מתכוון לההתחיל להכין את החוק לקריאה שניה ושלישית כבר מחר. 

חברי האופוזיציה זעמו בדיון ונרשמו מספר הופעות חריגות, חברי הכנסת של יש עתיד הגיעו למליאה עם חולצות ועליהן הדפס של דגל ישראל, חברת הכנסת נעמה לזימי עלתה למליאה עם דגל ישראל והורדה מדוכן הנואמים וראש האופוזיציה לפיד צרח על השר קרעי: "אין בך טיפת דם יהודי". במהלך הדיון פעילים פוליטים עוררו מהומה מחוץ למליאה כשקראו קריאות נגד הרפורמה. 

שר המשפטים יריב לוין סיכם את הדיון ואמר: "החוק שמובא היום לקריאה ראשונה מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטים ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו. הממשלה לא נמצאת מעל החוק. היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק. על פי הסמכויות המוקנות לה, בהליך תקין, ללא ניגוד עניינים".

נוסח הצעת החוק שאושרה לקריאה ראשונה הוא: "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, ולא ייתן צו כלפי מי מהם בעניין כאמור".

לפיד התפוצץ על השר הסרוג: אין בך טיפת דם של יהודי