שידור ישיר: עם ייצוג חיצוני: בג"ץ דן בעתירה כנגד החוק של בן גביר

שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית והשופט יחיאל כשר דנים בעתירות נגד חוק המשטרה של השר בן גביר. היועמש"ית התירה לבן גביר ייצוג נפרד בדיון. השופטים הכריעו כי הדיון ישודר

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/06/23 11:56 יח בסיון התשפג

עם ייצוג חיצוני: בג"ץ דן בעתירה כנגד החוק של בן גביר
השר בן גביר בכניסה לדיון, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

בג"ץ דן בחוק המשטרה: שלושת שופטי בג"צ עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית והשופט יחיאל כשר דנים הבוקר (ד') בעתירות שהוגשו כנגד תיקון מס' 37 לחוק פקודת המשטרה (סמכויות), חקו המשטרה שהוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. היועצת המשפטית לממשלה, אישרה לשר בן גביר ייצוג חיצוני בדיון.

צפו בשידור הישיר במג"ץ:

חוות דעת היועמ"שית: "חשש מפני פגיעה בזכויות הפרט"

היועמש"שית כתבה בנוגע לחוק כי "מתעורר חשש כבד מפני אפשרות של הפעלת שיקולים זרים בעת שימוש בכוח המשטרתי, מפני פוליטיזציה של המשטרה ובעיקר מפני פגיעה בזכויות הפרט". עוד הוסיפה בחוות דעתה: "חובתה של המשטרה להפעיל את סמכויותיה באופן מקצועי, שוויוני וא-פוליטי היא תנאי יסוד במדינה דמוקרטית וערובה הכרחית להגנה על זכויות הפרט".

השופט יצחק עמית, דחה את העתירה

השופט יצחק עמית, דן בעתירות נגד בן גביר. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מספר עתירות הוגשו נגד החוק ובינהם עתירת תנועה למען איכות השלטון בישראל, חבר הכנסת מיקי לוי, סיעת העבודה בראשות מרב מיכאלי, האגודה לזכויות האזרח בישראל וועדת המעקב העליונה לענייני האזרחים הערבים בישראל. 

היועמ"שית, מתנגדת להחלטה

היועמ"שית, מתנגדת להחלטה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה אומר התיקון לחוק

ההסבר לתיקון חוק המשטרה קבע לאחר הדיונים בוועדה בכנסת כי "משטרת ישראל נתונה למרות הממשלה והשר ממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה". בתיקון נקבע כי "השר יתווה את מדיניות המשטרה ואת העקרונות הכלליים לפעילותה, לרבות לעניין סדרי העדיפויות, תוכניות העבודה, הנחיות כלליות, ומימוש סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה, השר רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות עקרוניים, לאחר ששמע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר התייעצות עם המפקח הכללי והמופקדים במשטרה על נושא החקירות".