לקראת חידוש השיחות: מזכיר הממשלה תקף את אלקין, הרצוג התערב

יוסי פוקס תקף ציוץ של חבר הכנסת אלקין על הוועדה לבחירה שופטים. אלקין לא נשאר חייב ותקף חזרה: "לא לנהל משא ומתן תוך איומים לשבור את מסורת הכנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/23 09:01 כד באייר התשפג | עודכן בתאריך 15/05/23 11:16

לקראת חידוש השיחות: מזכיר הממשלה תקף את אלקין, הרצוג התערב
נשיא המדינה הרצוג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר הפסקה בשל המתיחות הביטחונית והמבצע הצבאי בדרום, מחר הדיונים על חקיקת הרפורמה המשפטית הולכים להתחדש בבית הנשיא. בתוך כך, הבוקר (ב') החל קרב ציוצים בטוויטר בין מזכיר הממשלה, יוסי פוקס לבין חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה ממלכתי, סביב שאלת מינוי השופטים לבית המשפט העליון, סוגיה שנמצאת בלב המחלוקת על הרפורמה המשפטית. בעקבות דבריו של פוקס, כי "בהעדר הסכמות במשא ומתן, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה". בעקבות זאת הנשיא פרסם תגובה בנושא המתוח, והבהיר כי המשא ומתן ימשיך להתקיים.

חבר הכנסת אלקין צייץ: "ניצחון ראשון בקרב על הוועדה למינוי שופטים! דרשתי לקיים בחירות לוועדה למינוי שופטים לפי החוק הקיים", לטענתו: "הקואליציה נבהלה ורצה לתקן את התקנון כדי לדחות את הבחירות". לדבריו, היום זה היום האחרון בו יתאפשר תיקון התקנון, ועל פי הפרסומים: "הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים".

יוסי פוקס, מחזיר את המתווה לאחור?

יוסי פוקס, מחזיר את המתווה לאחור? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הנה יצא המרצע מן השק"

מזכיר הממשלה תקף את אלקין על דבריו, פרסם ציוץ, ואז מחק אותו: "ואני לתומי חשבתי שנציגי סיעתך בשיחות בבית הנשיא, מגיעים עם רצון אמיתי להגיע להסכמה על שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים ולא כדי 'לנצח את הקואליציה' והנה יצא המרצע מן השק", האשים. עוד התייחס למינוי השופטים: "תנוח דעתך, שבהעדר הסכמות במשא ומתן, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה והועדה תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך.

אבל הדיון לא נגמר כאן. אלקין לא נשאר חייב: "חתרנו בעקביות בשונה מהממשלה להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון ונמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת". אמר, והציע לפוקס "לא לנהל משא ומתן תוך איומים לשבור את מסורת הכנסת בבחירות לוועדה כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת". וסיים: "תשאל את רוטמן".

זאב אלקין

זאב אלקין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הנשיא מבהיר: "הקואליציה לא תדחה את המועד הקבוע לבחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים"

בעקבות חילופי הדברים, הנשיא הרצוג פרסם הודעה בה כתב: "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות - אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה - מדינת ישראל תפסיד". עוד נכתב: "יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים".

עוד נאמר מטעם הנשיא, כי "הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות. עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר". לדבריו: "המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות".

יוסי פוקס ענה הודה לנשיא על תהליך ההידברות שלקח תחת חסותו ואמר כי, "נציגי הקואליציה ימשיכו להשתתף במגעים אלו מתוך רצון אמיתי להגיע להסכמות, על אף כל הקשיים שבדרך".