ד"ש לעבאס? ניר אורבך: "הממשלה הנוכחית חידשה את התוכניות האלה"

לאחר ששר האוצר סמוטריץ', הזכיר את תוכנית החומש לאחר שנשאל על הביקורת מתוך משרדו, אומר חה"כ לשעבר, ניר אורבך כי "צריך להגיד את האמת". על הכספים הקואליציונים: "מעבר לצרכים הלאומיים, המפלגות דואגות עכשיו גם לציבור ששלח אותם"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 14/05/23 20:58 כג באייר התשפג

ד"ש לעבאס? ניר אורבך: "הממשלה הנוכחית חידשה את התוכניות האלה"
ניר אורבך, מאחורי הקלעים של הכספים הקואליציונים, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הכספים הקואליציונים: בישיבת הממשלה הבוקר (א') הצביעו השרים על חלוקת הכספים הקואליציונים כפי שהתחייבו למפלגות בהסכמים שלפני הקמת הממשלה. אם בממשלה הקודמת, עמדו הכספים על כשני מיליארד שקלים, הרי שהממשלה הזו חילקה כספים בכ-13.6 מיליארד שקלים כאשר מי שעומדים במוקד, הם המפלגות החרדיות. בשיחה עם חדשות כיפה, מסביר חבר הכנסת לשעבר ניר אורבך את הפער: "בממשלה הקודמת היה פחות ייצוג מגזרי".

"גם בממשלות שלפני כן היו סכומים לא קטנים"

אורבך מסביר את מהות הפער בחלוקת הכספים בין הממשלה הקודמת לבין זו הנוכחית: "התקציב מחולק לבסיס התקציב ולתקציב התוספתי שזה ההסכמים הקואליציונים. בממשלה הקודמת היה פחות ייצוג מגזרי. יש עתיד, המחנה הממלכתי, תקווה חדשה, קשה לאפיין את ציבור המצביעים שלהם, זה לא כמו המפלגות החרדיות או מפלגות הציונות הדתית שהציבור שלהם מאוד מוגדר".

"בממשלה הקודמת ימינה ייצגה את זה שאפילו שימינה הייתה מפלגת שלטון", הוא אומר ומוסיף: "היו לה הרבה הסכמים קואליציונים שדיברו גם על תוספות בתקציב. אני חושב שמה שקורה עכשיו זה שהשותפות מעבר לצרכים הלאומיים, דואגות עכשיו גם לציבור ששלח אותם". 

בנט וליברמן, יכולים להיות מרוצים

בנט וליברמן, כספים קואליציונים נמוכים משמעותית. צילום: Marc Israel Sellem/POOL

בזמן שנמתחת ביקורת קשה על המפלגות החרדיות, אורבך מסביר את המורכבות שיש בכספים הקואליציונים: "תקציב הישיבות שהיה אצלינו 1.2 מיליארד הוא מאוד כללי, זה גם הישיבות החרדיות אבל גם הישיבות הגבוהות של הציונות הדתית וגם מוסדות לבנות, אז זה מאוד רחב, זה לא בהכרח שיש פער כזה גדול". למרות זאת הוא מודה: "עדיין מול הממשלה הקודמת, ודאי היה פער, אני מניח שגם בממשלות שלפני כן היו סכומים לא קטנים".

אורבך מסביר מדוע זה נוח לפוליטיקאים להשאיר ואף להגדיל את הכספים הקואליציונים ולא להתאמץ ולהכניס את התקציבים לבסיס התקציב: "פוליטיקאים מכל מיני סיבות לא עושים את זה, לפעמים זה בגלל שזה מצריך עבודה מול אגף התקציבים באוצר, צריך להגיע להסכמות עם שותפים אחרים, גם אחרי זה הם לא יודעים מה יקרה בעוד שנתיים". הוא מוסיף: "בתקופתי הכנסנו למשל לבסיס את תקציב החמ"ד שזה 115 מיליון שקלים בפעם הראשונה לבסיס התקציב. אני יודע שיש עבודה גם בממשלה הנוכחית מנסים להכניס עוד דברים לבסיס התקציב".

ניר אורבך.

ניר אורבך, "הממשלה הנוכחית חידשה את התוכניות". צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מס עבאס? "הממשלה הנוכחית חידשה את התוכניות האלה"

הבוקר, במענה לשאלות עיתונאים על הביקורת של אגף התקציבים, ענה סמוטריץ: "ד"ש ל53 של עבאס" כשהוא מכוון לתוכנית החומש שתחמה הממשלה הקודמת לחברה הערבית. אורבך משיב לסמוטריץ' על הטענה ואומר: "צריך להגיד את האמת, אני לא מבין למה הם נכנסים למנטרה הזאת שהיא לא נכונה. קודם כל לא מדובר ב-53 מיליארד שקלים אלא ב-30 מיליארד שהם בתוכניות חומש. דבר שני, זה שהממשלה הנוכחית חידשה את התוכניות האלה".