מכה לחרדים: חוק הגיוס יידחה לאחרי התקציב

דרישת הדגל של המפלגות החרדיות, לחוקק מחדש את חוק הגיוס, נתקלת בקשיים וצפוייה להידחות אל אחרי התקציב למרות ההבטחות בהסכמים הקואליציוניים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/04/23 16:41 ג באייר התשפג

מכה לחרדים: חוק הגיוס יידחה לאחרי התקציב
חרדי לשכת גיוס, צילום: Uri Lenz/FLASH90

כבר בתחילת המשא ומתן הקואליציוני, דרשו המפלגות החרדיות שיחוקק חוק גיוס חדש שיסדיר את הפטור שניתן לציבור החרדי שלומד תורה ולא מעוניין להתגייס לצה"ל. הדרישה שסוכמה היא חוק גיוס חדש שיחוקק עד העברת תקציב המדינה, אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. 

דרעי ונתניהו רוצים דחייה

מספר גורמים במפלגות החרדיות אומרים היום (ב') לחדשות כיפה כי ככל הנראה ובניגוד להתחייבות של ראש הממשלה נתניהו חוק הגיוס יחוקק רק אחרי אישור תקציב המדינה בסוף חודש מאי הקרוב. מאחורי ההחלטה לדחות את החוק עומד נתניהו וכן מפלגת ש"ס שתומכת בדחייה, כך על פי הגורמים. 

גפני וגולדקנופף

גפני וגולדקנופף - מתקפלים בחוק הגיוס צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבחירה של המפלגות החרדיות

במפלגות החרדיות מסתייגים ואומרים כי כל דחייה תצטרך לקבל את אישורו של הרב אדלשטיין, המנהיג הרוחני של הפלג החרדי ליטאי ודחייה תתבצע רק אם הרב אדלשטיין יסכים לדחיה. ההבנה של המפלגות החרדיות היא כי ייתכן שנתניהו יאמר למפלגות החרדיות שעד התקציב הם יקבלו או את חוק הגיוס או את העלאת המימון לחינוך החרדי, נושא נוסף שיקר לליבם. 

בתוך כך ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף בשבוע שעבר את הקואליציה בעקבות הדיונים סביב החוק. "לחוק הגיוס שהממשלה דוחפת יש משמעות אחת - זה סופו של צבא העם.רק הילדים שלנו יתגייסו לצבא.  רק הילדים שלנו יתנו שלוש שנים.  רק הילדים שלנו יסכנו את חייהם.  מי שלא יתגייס, יגדילו לו את הקצבאות ורק הילדים שלנו יצטרכו להיות הפראיירים שעובדים ומשלמים מיסים. זה לא חוק גיוס, זו כניעה ללא תנאי להשתמטות ולסרבנות. זה ויתור על הערכים שעליהם קמה מדינת ישראל", אמר לפיד.