הפספוס שמסתתר בהחלטה של ראשי הקואליציה

ההחלטה הדרמטית של הקואליציה להקפיא את כל סעיפי הרפורמה המשפטית לאחרי הפגרה למעט הוועדה לבחירת שופטים, מסתירה פספוס נוסף שכמעט ולא מדברים עליו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 20/03/23 13:56 כז באדר התשפג

הפספוס שמסתתר בהחלטה של ראשי הקואליציה
נתניהו ולוין, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

להפתעת רבים ובמעמד צד אחד, החליטו אתמול (א') ראשי הקואליציה להקפיא את הרפורמה המשפטית לאחרי פגרת פסח, למעט החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שקוצץ גם הוא בצורה משמעותית מאוד. 

חוקי הרפורמה המשפטית: תמונת מצב

אבל בהחלטה מסתתר פספוס נוסף של הקואליציה, אם ננתח את מצבם של חוקי הרפורמה המשפטית, יש כרגע שני חוקים שעברו בקריאה בקריאה ראשונה ועדיין לא התחילו בהכנתם לקריאה שניה ושלישית, פסקת ההתגברות ופסילת חוקים רגילים. ושני חוקים שעברו קריאה ראשונה וכבר נמצאים בהכנה לקריאה שניה ושלישית, החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים והחוק שימנע מבג"ץ לפסול חוקי יסוד

שמחה רוטמן,

שמחה רוטמן, צילום: Ben Hakoon/Flash90

במקום לדחות לאחרי הפגרה רק את החוקים שעדיין לא עברו בקריאה ראשונה, בקואליציה דחו לאחרי הפגרה גם את החוק שימנע מבג"ץ לפסול חוקי יסוד למרות שהוא כבר נמצא בהכנה לקריאה 2-3, ובאופן כללי זוכה לתמיכה רחבה ויכל לעבור לפני פסח.

בימים מתוסכלים מההחלטה

בימין נרשם תסכול רב מצמצום החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומהדחייה של יתר החוקים, רבים חוששים שמה שלא יקרה כרגע לא יקרה בעתיד וגם בקואליציה יש לא מעט חברי כנסת שמתוסכלים מהצימצום וחוששים שדחייה משמעותה דחייה לתמיד.

האיום בקואליציה

אלמוג כהן, מתנצל ומסתייג

אלמוג כהן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית הגדיל לעשות ואיים כי לא יאפשר לריכוך לקרות: "הימין "מלא מלא" שובר שיאים באכילת הדגים המסריחים, מומחה בקבלת מלקות, אבל שוכח שלבסוף יגורש מהעיר.  פשרה כזו שמגיעה מתוך חולשה נקראת בלשון העם כניעה. הציפייה של הימין המתורבת שלא שורף את המדינה היא לשינוי מהותי במערכת המשפט ולא לדגל לבן באיצטלה של פשרה. לא נאפשר לזה לקרות".