בג"צ דחה את ערעור המדינה: "נישואי הזום" יוכרו בישראל; בש"ס תקפו

בג"צ פרסם את פסק הדין הנוגע ל"נישואי יוטה" המאפשרים להינשא דרך האינטרנט. השופטים לא קיבלו את ערעור המדינה ואישרו את ההכרה בנישואים | ח"כ ארבל תקף: "בג"צ הוכיח את נחיצותה של הרפורמה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/23 13:04 יד באדר התשפג

בג"צ דחה את ערעור המדינה: "נישואי הזום" יוכרו בישראל; בש"ס תקפו
בג"צ, בית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נישואי הזום: בג"צ פרסם היום (ג') את פסק הדין בנושא "נישואי יוטה" ולא קיבל את ערעור המדינה שביקשה לפסול את ההכרה בנישואים אלה. נישואי יוטה מאפשרים לזוגות להינשא נישואים אזרחיים בדרך מקוונת דרך מדינת יוטה בארצות הברית. הנישואים שהפכו לפופולריים בזמן הקורונה, נפסלו בעבר בידי שר הפנים לשעבר אריה דרעי. בהמשך הכיר בית המשפט המחוזי בנישואים, מה שהוביל לערעור המדינה לבג"צ שם הכריעו השופטים כי המדינה תמשיך להכיר בנישואים אלו. ערעור המדינה בא בעקבות עתירה שהגישה עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון.

"שאלות שאין מקום שפקיד הרישום יכריע בהן": הכרעת בג"צ

השופטים בהרכב, עוזי פוגלמן, גילה כנפי-שטייניץ ויחיאל כשר קיבלו את ההחלטה פה אחד. השופט פוגלמן כתב בפסק הדין: "משמצאנו כי שאלת מקום עריכת טקס הנישואין בנסיבות שלפנינו מעוררת  שאלות מורכבות ביותר, שאלות שאין מקום שפקיד הרישום יכריע בהן, ומאחר שאין מחלוקת שזוגות המשיבים הגישו לפקיד הרישום תעודת נישואין שערוכה בהתאם לדין במדינת יוטה - הרי שהמסקנה המתחייבת היא כי על פקיד הרישום לרשום את בני הזוג כנשואים".

עוזי פוגלמן

השופט עוזי פוגלמן | לא קיבלו את ערעור המדינה צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

בתגובה לפסילת נישואים אלו בידי פקיד רישום כותב השופט פוגלמן: "סירוב זה נעשה שלא כדין. ההלכות שיצאו מאת בית משפט זה - מפסק הדין בעניין פונק שלזינגר ואילך - קבעו כי אל לו לפקיד הרישום שהוצגה לו תעודה ציבורית כדין להכריע בשאלות משפטיות מורכבות. במקרה שלפנינו, הכרעת פקיד הרישום מגלמת הפעלת שיקול דעת בסוגיות סבוכות שאין להן מענה בחוק או בפסיקת בית משפט זה". בנוסף הציע השופט פוגלמן כי המדינה תישא בהוצאות המשפט של המערערים על פסילת הנישואים בסך של 20,000 שקלים.

אריה דרעי |

אריה דרעי, איך יגיבו בש"ס? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דרעי פסל את הנישואים המקוונים כשרק החלו

בתחילת הדרך, הורה שר הפנים דאז, אריה דרעי כי אינו מאשר רישום נישואים שנעשו בחו"ל באמצעות הזום. השר דרעי אמר את הדברים בעקבות תוך שהוא הסביר כי הוגשו מספר בקשות לרישום נישואים מבלי שהסוגיה הוצגה בפני הדרג הניהולי והמשפטי ברשות האוכלוסין וההגירה. 
דרעי הורה אז לעצור את הטיפול בבקשות אלה עד שהנושא יוצג בפני הדרגים הבכירים ברשות האוכלוסין ןההגירה ובפני שר הפנים לקבלת החלטה.

בש"ס תקפו: "בג"צ הוכיח את נחיצותה של הרפורמה"

ח"כ משה ארבל (ש"ס) הגיב לפסיקת בג"ץ המחייבת רישום נישואים אזרחיים שנעשו באמצעות אפליקציית זום ואמר: "בג"צ היום במהלך פוליטי נוסף הוכיח שוב את נחיצותה של הרפורמה". ארבל הוסיף: "ההכרה של בג"צ ביום פורים בנישואין אזרחיים שבוצעו באפליקציית זום היא בדיחה עצובה על חשבונם של כל אזרחי ישראל דתיים מסורתיים וחילוניים כאחד ומבטאת יותר מכל שאיפה לקידום ערכים של מדינת כל אזרחיה ומחיקת זהותה היהודית של המדינה".