ועדת השרים תכונס לראשונה: חוק ההתנתקות יבוטל?

לראשונה מאז הקמת הממשלה, תכונס ועדת השרים לענייני חקיקה. בין החוקים הפרטיים שעומדים על הפרק: חוק ההתנתקות וחוק דרעי | האופוזיציה תנסה להעלות הצעות משלה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/02/23 19:54 יז בשבט התשפג

ועדת השרים תכונס לראשונה: חוק ההתנתקות יבוטל?
יריב לוין, מכנס את ועדת השרים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתכנסת לראשונה: מאז הבחירות טרם כונסה ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין. בתחילת השבוע הבא אמורה הוועדה להתכנס לראשונה ועל הפרק מספר הצעות חוק משמעותיות. במסגרת דיוני הוועדה, מלבד הצעות החוק הממשלתיות, יידונו גם הצעות חוק פרטיות, שניים מהן בעלי משמעות כבדה.

חוק דרעי, היועמ"שית צפויה להתנגד

הצעת החוק הראשונה שעשויה לעורר הדים, היא הצעת החוק של חבר הליכוד יולי אדלשטיין. בהצעה שגובשה עם עוד חברי כנסת, מציעים חברי הכנסת לבטל מספר סעיפים בחוק ההתנתקות וגם לשנות את שם החוק. במידה והצעת החוק תאושר, הדבר יאפשר עליית יהודים להתיישבות בחומש, היישוב שפונה בהתנתקות. במידה ויעבור החוק, עלולים לצוץ לחצים על חברי הכנסת והשרים אך גורם בקואליציה אמר ל"וואלה" כי "יש סיכוי טוב לאישור ההצעה הזאת אך היא תעבור שינויים בהמשך".

תוקף את מפירי ההנחיות. יולי אדלשטיין.

יולי אדלשטיין, מגיש את חוק ביטול ההתנתקות |  צילום: פלאש 90

חוק נוסף שעשוי להגיע לוועדה הוא "חוק דרעי". החוק יבקש לבטל אפשרות לביקורת שיפוטית על מינויי שרים בממשלה, דבר העלול לייצר מאבק נוסף עם היועמ"שית בהרב מיארה שצפויה להתנגד להצעת החוק ואף לא לייצגו בבג"צ במידה ותוגש נגדו עתירה. על חוק דרעי, יש לציין, חתומים כל חברי הכנסת מהקואליציה.

הנסיונות של האופוזיציה

מנגד ינסו באופוזיציה לקדם גם חוקים משלהם, כאשר חבר הכנסת בועז טופורובסקי מ"יש עתיד" מגיש הצעה נגדית לחוק דרעי שקובעת כי ראש ממשלה, שר או סגן שר שהורשע בעבירה עם קלון, לא יוכל להתמודד לכנסת וגם לא לראשות מקומית. סיכוייה של הצעת החוק להגיע לוועדה, נמוכים.