אושר החוק הנורווגי המורחב - זה הסכום שנשלם על כל שר שיתפטר

מליאת הכנסת אישרה הלילה את הרחבת החוק הנורווגי כך שסיעות הקואליציה יוכלו להכניס לא מעט חברי כנסת נורווגים | העלות היא כמעט 2 מיליון שקל לשנה, על כל שר שמתפטר

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/01/23 07:23 ב בשבט התשפג

אושר החוק הנורווגי המורחב - זה הסכום שנשלם על כל שר שיתפטר
דרעי לוין ונתניהו במליאת הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הרחבת החוק הנורווגי, זאת על מנת לאפשר למפלגת הליכוד להכניס מספר רב של חברי כנסת נורווגים לכנסת. 65 ח"כים תמכו בהצעת החוק מול התנגדותם של 18 ח"כים. 

בחוק מוצע להרחיב את ההסדר המאפשר לחבר הכנסת המעוניין בכך להפסיק זמנית את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר. הצעת החוק קובעת מתן אפשרות לסיעות קטנות של עד 3 ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי; ביטול התקרה של 5 חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש. בנוסף, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.

כמה זה יעלה לנו?

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 1.95 מיליון שקלים חדשים בשנה. לפיכך, ככל שיתפטרו מהכנסת ארבעה שרים או סגני שרים לפחות בעקבות ההסדר המוצע, הצעת חוק היסוד תהיה הצעת חוק־יסוד תקציבית כהגדרתה בסעיף 3ג לחוק־יסוד: משק המדינה.

יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את ההצעה ואמר: "חשוב לדעת שלמרות שהעיקר בהצעת החוק זה הגדלת מספר חברי הכנסת שיכולים להגיע מסיעות גדולות, הצפי, לפחות לפי הידוע לנו כיום, במהלך כהונת הממשלה והכנסת הנוכחית, בגלל המבנה וההרכב הסיעתי של הממשלה ושל הכנסת, ככל הנראה יהיו פחות חברי כנסת מחליפים במהלך הכהונה של הכנסת, למרות שכמובן יכולים לנצל את מלוא האפשרויות, ואז המספר משתנה. ההערכה שלא יהיו בכנסת הזאת יותר."

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה".