איילת שקד מסבירה: זאת הסיבה שלא קידמתי רפורמות כמו יריב לוין

שרת המשפטים לשעבר מתייחסת לרפורמות של הממשלה הנוכחית ואומרת כי לוין "הוא אדם רציני ודמוקרט וישר כמו סרגל, בוא ניתן לו צ'אנס" | וגם: ההימור שלה לאורך חייה של הממשלה והמשך דרכה הפוליטית

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/23 13:18 כ בטבת התשפג

איילת שקד מסבירה: זאת הסיבה שלא קידמתי רפורמות כמו יריב לוין
איילת שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המערכת הפוליטית והמערכת המשפטית סוערות בעקבות פרסום התכנית המלאה של יריב לוין, שר המשפטים, לרפורמה במערכת. מימין מברכים, משמאל מאיימים, ובתווך עומדים נבחרי הציבור ואושיות המשפט. איילת שקד, שרת משפטים לשעבר וצופה מהצד, התייחסה לרפורמות בראיון ל"גלובס".

שקד: "לא עשיתי שינויי חקיקה גדולים רק בגלל שלא היה לי רוב"

שקד סיפרה על הקשר שלה עם שר המשפטים הנוכחי: "יריב ואני מדברים הרבה מאוד שנים יחד על הצורך לעשות שינויים במערכת המשפט; הוא אדם רציני ודמוקרט וישר כמו סרגל, ובוא ניתן לו צ'אנס. עוד לא ראינו את כל האיזונים שעוד יהיו שם",

היא סיפרה מדוע היא לא קידמה רפורמות בסדר הגודל שלו. "כשהייתי שרת משפטים לא עשיתי שינויי חקיקה גדולים רק בגלל שלא היה לי רוב לזה. אבל הצלחתי לשנות את בית המשפט העליון, והוכחתי שאפשר לעשות את זה במסגרת הוועדה הקיימת לבחירת שופטים".

רוטמן עם לוין

רוטמן עם לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אהרן ברק פגש אותי ואמר שהוא יכול לחיות עם ביטול עילת הסבירות

"אני הפצתי בזמנו, כשרת משפטים, תזכיר חוק יסוד חקיקה עם פסגת התגברות של 61. אנשים פשוט לא מבינים עד הסוף מה זה אומר", איבחנה שקד. "כן, זה משנה את הדיאלוג בין הכנסת לשופטים ונותן את המילה האחרונה לכנסת, אבל רק לתקופה של 4 שנים. אחריהן, כנסת חדשה צריכה לחוקק את אותו חוק שהעליון פסל. זה לא סוף העולם וממש לא סוף הדמוקרטיה".

צילום: Miriam Alster/FLASH90

"השופט אהרון ברק עצמו פגש אותי באחד הכנסים, ואמר שלי שאם נבטל את עילת הסבירות הוא יוכל לחיות עם זה, 'כי יש לי את המידתיות'. הוא אמר לי את מה שאני תמיד אומרת. בסוף מה שחשוב זה זהות השופטים וסט הערכים שלהם, כי הם יכולים לקחת כל חוק ולעשות ממנו פלסטלינה", אמרה שרת הפנים לשעבר. "אם לא בגלל הסבירות, אז בגלל שיאמרו שזה מידתי וזה לא. עילת הסבירות צריכה להיות כמו שכתב השופט נעם סולברג - היא לא תחול על נבחרי הציבור, אבל תחול על הפקידות. לא יכול להיות שפקידה בביטוח לאומי תקבל החלטה לא הגיונית, ואי אפשר יהיה לערער על זה. אני מקווה שיריב לוין ישים לב לעניין המהותי הזה".

שקד: הממשלה תשרוד לפחות ארבע שנים

בסוף הראיון התייחסה שקד להמשך דרכה הפוליטית, והימרה על אורך חייה. "אני לא יכולה להעריך מתי תהיה הפעם הבאה, אבל לדעתי הממשלה הזו תחזיק לפחות 4 שנים. זו ממשלה הומוגנית, לאף אחד אין אינטרס לפרק אותה, וכל אחד קיבל תפקיד הרבה מעבר לכוחו וכזה שהוא לא יקבל בשום קונסטלציה אחרת. בינתיים, אני רואה יתרון להסתכל על דברים מבחוץ, וגם בעובדה שיהיו לי כמה שנים של חיים יותר שפויים ושבהן ארוויח כסף. זה לא דבר רע".


(נתניהו מצטט את לפיד וסער דורשים תיקונים במערכת המשפט ועומד לצד יריב לוין)