בדרך ל-26 חברי כנסת נורווגים: החוק המורחב של קואליציית נתניהו

ועדת החוקה של הכנסת בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן אישרה היום לקריאה ראשונה את הרחבת "החוק הנורבגי" שיאפשר ל26 שרים להתפטר מהכנסת

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 10/01/23 15:50 יז בטבת התשפג

בדרך ל-26 חברי כנסת נורווגים: החוק המורחב של קואליציית נתניהו
דרעי ולוין במליאת הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוקה אישרה את הנוסח החדש של החוק הנורווגי, מה שיאפשר ללא פחות מ-26 חברי כנסת נורווגים להיכנס לכנסת, החוק יגיע למליאת הכנסת בימים הקרובים, עד כה התפטרו שרים מכל מפלגות הקואליציה.

בין התיקונים שאושרו בחוק: מתן אפשרות לסיעות קטנות של עד 3 ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי; ביטול התקרה של 5 חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש, שינוי משמעותי עבור סיעת הליכוד. עוד לפי התיקון: לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר. הח"כים סגלוביץ' וקריב טענו כנגד הכפלת כוח השפעתה של הקואליציה בכנסת.

הפתרון למשבר בליכוד? הדרישה החדשה של מירי רגב

עד כה הצליח נתניהו למצוא רק שלושה שרים שהתפטרו, שרת התחבורה מירי רגב ועוד מספר שרים שטרם התפטרו מהכנסת, מציבים תנאי חדש שיכול לפתור את משבר הנורווגים בליכוד. לחדשות כיפה נודע כי מירי רגב מהליכוד דורש לשנות את החוק הנורווגי כך ששרים שמתפטרים מהכנסת יוכלו לחזור לכנסת במקום הח"כ הנורווגי בלי להתפטר מהממשלה. שינוי החוק ישרת שר אשר ירצה לשמור על תפקידו ובמקביל לחזור לשמש כחבר כנסת במקום חבר הכנסת הנורווגי שנכנס במקומו. 

שינוי החוק למעשה יגן על שרי הליכוד מתרחיש דומה לזה שעבר שר הדתות לשעבר מתן כהנא שהתפטר מתפקיד שר הדתות בממשלת בנט על מנט לחזור לכנסת אך לאחר מכן לא הצליח לחזור להיות שר. בנוסף, הדבר יאפשר לשרים לחזור לכנסת לפני חקיקה שיקרה לליבם או רגעי משבר בקואליציה, מבלי לוותר על התפקיד אפילו ליום אחד.