המפכ"ל מגיב לחוק בן גביר: "שינויים דרמטיים חייבים להיעשות בזהירות"

סוער בכנסת: איתמר בן גביר שמיועד לתפקיד השר לביטחון לאומי הגיע הבוקר יחד עם המפכ"ל קובי שבתאי לדיון ראשון על החוק שיעניק לו סמכויות נרחבות במשטרת ישראל

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 14/12/22 12:08 כ בכסלו התשפג

המפכ"ל מגיב לחוק בן גביר: "שינויים דרמטיים חייבים להיעשות בזהירות"
בן גביר עם המפכ"ל, צילום: עמיאל ירחי

יו"ר עוצמה יהודית והמיועד לשר לבטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, הגיע הבוקר (ד') לדיון על התיקון לחוק פקודת המשטרה. לדיון הגיע גם מפכ"ל המשטרה, חברי אופוזיציה רבים הגיעו לדיון כדי להתנגד לסמכויות שיקבל בן גביר במשטרה ובמקום התפתח דיון סוער. 

"שירתתי תחת 2 שרים ולא נתקלתי בסיטואציה שממחישה את הבעיה"

המפכ״ל שבתאי התייחס בדיון לחוק בן גביר ואמר: "קשה להפריז בחשיבות הצעת החוק ואני סבור שתהיה לה השפעה דרמטית על דמותה וצביונה של משטרת ישראל. איננו מתנגדים לשינויים ברוח התקופה, אבל שינויים דרמטיים כאלה חייבים להיעשות בזהירות ובהליך מקצועי ומעמיק.

"כל חקיקה מתחילה מהצגה של בעיה שצריך לפתור. לשר לביטחון הפנים יש כיום סמכויות רבות. שירתתי תחת 2 שרים ועד היום לא נתקלתי בסיטואציה שממחישה את הבעיה. היו מחלוקות אבל לא היה מצב ששר ביקש לממש את מדיניותו ולא ניתן לכך מענה. קשה לי להבין את הטענות שהשר הוא חותמת גומי. צריך לעשות שינויים רק במקומות הנדרשים".

כאמור, על פי החוק מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

"הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה"

בדברי ההסבר נכתב: "עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם".

"בהתאם לכך, ועל מנת ליצור מארג חקיקתי קוהרנטי, שעומד בקנה אחד עם עיקרון היסוד האמור ברישא, מוצע להחיל הסדר דומה בפקודת המשטרה, בכל הנוגע ליחסים שבין משטרת ישראל לבין הממשלה והשר הממונה".