מתחילים לעבוד: פגישה ראשונה בין סמוטריץ' ליו"ר וועדת הכספים גפני

לאחר השבעתו של יריב לוין ליושב ראש הכנסת, הממשלה הצפויה לקום בימים הקרובים מתחילה לעבוד. היום נפגשו שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' עם יו"ר וועדת הכספים גפני | אמש סגרו ביהדות התורה עם הליכוד על הכפלת תקציב הישיבות

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/22 14:44 יט בכסלו התשפג

מתחילים לעבוד: פגישה ראשונה בין סמוטריץ' ליו"ר וועדת הכספים גפני
סמוטריץ' וגפני היום, צילום: ללא

מתחילים לעבוד: מוקדם יותר היום (ג') הוכרז חבר הכנסת יריב לוין כיושב ראש הכנסת ה-25. עם כניסתו לתפקיד והתכנסות הוועדה המסדרת, נראה כי בקואליציה הנכנסת מתחילים לעבוד. פגישת עבודה כזו נערכה היום לאחר השבעת לוין בין שר האוצר המיועד, יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש וועדת הכספים משה גפני.

תוכנית גפני להקפאת המשכנתאות 

נראה כי לשניים מחכים אתגרים רבים, כשגפני כבר הודיע כי הוא מתכנן לפעול ברצינות בנושא יוקר המחייה. "אניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק להקפאת הריבית על המשכנתאות לרוכשי דירה ראשונה", אמר גפני באולפן "פגוש את העיתונות", והעריך כי רוב חברי הועדה יתמכו בהצעת החוק שלו, אותה הגדיר: "חשובה".

גפני

גפני צילום: Flash90

"אני העברתי חוק שהוועדה המוניטרית של בנק ישראל קובעת את הריבית, והפוליטיקאים לא יכולים להתערב ואני לא חוזר בי. אבל המדינה איננה יכולה לעמוד מהצד שיש יוקר מחייה", הסביר גפני את הצעת החוק. "המשמעות של ההצעה היא שהעלאת הריבית לא תחול על מי שזכאי למשכנתא לפי הפרמטרים של משרד השיכון, ואם אין אפשרות חוקית לעשות את זה, המדינה תסבסד את עליית המחיר שלה". 

תקציבי בתי ספר שלא מלמדים ליב"ה באופן מלא יעלה

אמש (ב') במהלך הלילה חלה התקדמות במשא ומתן בין הליכוד ומפלגת יהדות התורה. בנושא אחד הגיעו המפלגות יחד עם ש"ס לסיכום בנוגע לתקצוב הישיבות והאברכים במסגרתו יקפוץ התקציב ויוכפל, כך פרסם העיתונאי יקי אדמקר.

במסגרת הסיכום הסופי, תקציב הישיבות יקפוץ ביותר מ-50 אחוז ויעלה בכ-800 מיליון שקלים בשנה. במסגרת ההסכם, כל אברך יקבל מידי חודש 1175 שקלים ובחור ישיבה יקבל 653 שקלים בחודש. הסכום, כך סוכם בין הצדדים יוכנס לבסיס התקציב, בניגוד לעבר אז הוא הוכנס לכספים הקואליציונים שחולקו.

גם תקציבי החינוך במוסדות חרדיים שלא מלמדים מקצועות ליב"ה באופן מלא יעלה, כך סוכם עם יהדות התורה. במסגרת הסיכומים, מוסדות לימוד שלימדו בהיקף 55-75 אחוזים ותקציבם נשחק בשנים האחרונות, יקבלו העלאה בתקציב כך שיחזור למימדיו בעבר בהדרגה. גם הסכם זה יכנס לבסיס התקציב ויבוא לאישור הממשלה והכנסת.