הוויכוח שמעכב את החתימה של סמוטריץ'

למרות שהגיעו להסכמות רחבות בכל הנוגע לתפקידים, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' עדיין לא חתם על נספח התפקידים להקמת ממשלת נתניהו - בגלל ויכוח עם המפלגות החרדיות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 01/12/22 11:34 ז בכסלו התשפג

הוויכוח שמעכב את החתימה של סמוטריץ'
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חלוקת התיקים כבר סוכמה כמעט לגמרי אבל עדיין, אחרי שבוע שלם של שיחות טובות והתקדמות משמעותית, מפלגת הצינות הדתית בראשות חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' עדיין לא חתמה על נספח התפקידים על הליכוד, מסמך שלמעשה מהווה את החלק הראשון והחשוב בחתימה על ההסכמים הקואליציוניים. 

אחרי שהלחץ של סמוטריץ' עבד והוא יקבל לידיו גם את משרד האוצר וגם את המנהל האזרחי, עיקר הוויכוח כרגע נוגע לסמכויות על ועדה קטנה בכנסת, הוועדה לשירותי דת ומיזמי תשתית לאומיים, בעקבות הנתניה המסתמנת של תיק הדתות לש"ס, בציונות הדתית מעוניינים להחזיק בוועדה, או כוועדה עצמאית או תחת ועדת חוקה, מנגד ביהדות התורה דורשים לסגור את הוועדה ולהעביר את הסמכויות שלה לוועדת הפנים בראשות חבר כנסת מטעמם, בכיר ביהדות התורה אמר אמש בשיחות בנושא, "נלך עם זה עד הסוף".

בליכוד ניסו אמש לאורך כל שעות היום להפעיל לחץ על יהדות התורה לוותר על הוועדה לשירותי דת אחרי שכבר הבטיחו אותה לסמוטריץ'. אלא שבמפלגה הודיעו לליכוד שאין על מה לדבר. במקביל, סמוטריץ' דורש וועדות נוספות מלבד וועדת חוקה, אחת מהם על פי גורמים פוליטיים היא ועדת העבודה והרווחה, שגם בש"ס דורשים. 

סוגיה נוספת שנמצאת ברקע וזקוקה לפתרון היא חלוקת המשרדים ברוטציה, כאשר גם בתוך הציונות הדתית נרשמת התנגדות לרוטציות בכל המשרדים שיקבלו ומעבירים מסר במקביל התפקידים עדיין לא סגורים. נתניהו ממשיך לנסות למצוא פתרון, כשבליכוד מכוונים לחתימה של הציונות הדתית וש"ס במקביל, בתוך יומיים - שלושה.