בחירות 2022

הלו"ז המלא מנדט מהנשיא וחלוקת תיקים: הדרך של נתניהו להקמת הממשלה

אחרי שהניצחון כבר הובטח לנתניהו, כעת נשאר לחלק את השלל ולהציג לנשיא ממשלה. בדרך יגיעו המפלגות להמליץ על המועמד מטעמם לראשות ממשלה | ומתי השבעת הכנסת החדשה?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/11/22 15:22 ח בחשון התשפג

מנדט מהנשיא וחלוקת תיקים: הדרך של נתניהו להקמת הממשלה
נתניהו עם הרצוג, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

אחרי הניצחון ההיסטורי של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בבחירות לכנסת ה-25, מתפנה נתניהו למלאכה קשה אך עם שכר נאה. הרכבת ממשלת ישראל ה-37. בדרך יצטרך נתניהו לקבל את המלצת המפלגות אצל הנשיא, לזכות במנדט ולהצליח להרכיב את גוש נתניהו.

התחנה הראשונה תתרחש בשבוע הקרוב ולכל המאוחר 9.11 אז יפורסמו תוצאות סופיות בהחלט של הבחירות לכנסת ה-25. אחרי פרסום התוצאות, יוכל הנשיא הרצוג לזמן אליו את ראשי המפלגות שימליצו לו על מועמד להרכבת ממשלה. הרצוג יצטרך בתוך שבוע מפרסום התוצאות הרשמיות ולכל המאוחר בתאריך ה-16.11 להטיל את המנדט, ככל הנראה על נתניהו.

קודם לכן, בתאריך ה15.11 תלבש כנסת ישראל חג לכבוד השבעת הכנסת ה-25, 120 חברי הכנסת החדשים והוותיקים יגיעו עם בני המשפחה להשבעת כנסת חגיגית, שתהווה החלפה משמעותית של רבים מנבחרי הציבור. 

נחזור להרכבת הממשלה, אחרי שנתניהו יזכה במנדט לרשותו יעמדו 28 ימים, אם יתעכב יוכל נתניהו לקבל הארכה של שבועיים מהרצוג, אך כל התחזיות מראות כי לא צפוי עיכוב וחלוקת התיקים תהיה מורכבת אך פתירה. כמובן שאם נתניהו ייכשל, ישראל עלולה לצאת לבחירות שישיות. אם יצליח, נתניהו יחייג לנשיא המדינה לבשר לו כי עלה בידו להקים ממשלה, ולנתניהו יישאר רק לקבוע תאריך להשבעת הממשלה. 

האתגר של נתניהו

הרכבת ממשלה היא לא מלאכה פשוטה, אבל קודם לכן ישנו נתון מכריע, אם נתניהו יקים ממשלת 61, הוא יהיה בן ערובה של כל חבר כנסת בליכוד שירצה תפקיד מפנק, אם יזכה הגוש בראשותו ל-63 מנדטים תהיה זאת מלאכה קלה בהרבה. בגזרת מפלגת הציונות הדתית ישנה ציפיה לשני תיקים לפחות, כפי שהיה בממשלות קודמות ביחס לגודל הסיעה, וכך גם אצל בן גביר. 

שמפניות בליכוד