בחירות 2022

פרשנות בן גביר וכסף: מה עומד מאחורי ההימור של איילת שקד

למרות המצב הקשה בסקרים, יו"ר הבית היהודי שרת הפנים איילת שקד לא פורשת מהמרוץ לכנסת ה-25, איך זה קשור לאבי מעוז וכמה כסף מונח על השולחן | טור

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/10/22 12:22 ב בחשון התשפג

בן גביר וכסף: מה עומד מאחורי ההימור של איילת שקד
איילת שקד, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

מחר בבוקר יפורסמו הסקרים האחרונים, וככל הנראה לא יהיו הפתעות, גם בסקר האחרון שרת איילת שקד ומפלגת הבית היהודי לא יעברו את אחוז החסימה, מה שמעלה אצל רבים את השאלה, למה שקד לא פורשת ברגע האחרון מהמרוץ, כשנראה שאין לה סיכוי. 

בגוש הימין אכן יש מי שמעוניין בפרישתה, ,למרות שהסקרים לא מראים שפרישה אכן תועיל לגוש נתניהו, נתניהו שולח אליה כתב"מים בצורת אנשי הבית היהודי שרוחשים לו כבוד, החל מחברי מרכז שעברו לסמוטריץ' ועד יו"ר הבית היהודי עצמה, גברת חגית משה כדי להגביר לחץ שתפרוש, אבל שקד נשארת עד הסוף, ויש לה שתי סיבות טובות מאוד להמשיך עד הרגע האחרון. 

בפוליטיקה הישראלית אפשר לבלף רק פעם אחת, מי שמצמץ ייזכר לנצח כלא רציני, שקד שלא מן הנמנע תרצה להתמודד גם בבחירות הבאות שיהיו או עוד ארבע שנים או ממש בקרוב, מסתכלת על השותפים בגוש הימין, ורואה שני מודלים. מודל בן גביר ומודל אבי מעוז. 

מעוז ובן גביר עמדו שניהם בראשות מפלגות קטנות שלא עברו ת אחוז החסימה, מעוז בבחירות 2019 ב' פרש מהמרוץ ברגע האחרון, בעוד שבן גביר ועצמה יהודית מתעקשים לרוץ עד הסוף, גם במחיר של שרפת קולות, וכשנבנתה רשימת הציונות הדתית האיום של בן גביר בריצה עצמאית היה אמין וכל דרישותיו נענו, בעוד שמעוז קיבל רק את המקום ה-11. בין מודל מעוז לבן גביר, שקד בוחרת בבן גביר. 

שני מיליון שקל על השולחן

הסיבה השנייה נוגעת לכסף, לא מעט כסף. אמנם אי אפשר לחשוד בשקד כי היא מתמודדת לכנסת משיקולים כלכליים, אבל סעיף אחד בחוק מימון מפלגות מעודד מפלגות קטנות לרוץ עד הסוף, מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה אבל תגיע ללפחות אחוז אחד מסך הקולות הכשרים, תזכה בפרס ניחומים של למעלה ממיליון שקל שיהוו למעשה יחידת מימון אחת. עבור שקד שעומדת על שני אחוז הסכום מתקרב לשלושה מיליון שקלים, כסף שיסייע לשלם לעובדי הקמפיין ויכול אף לשמש אותה בבחירות הבאות, שאולי הן מעבר לפינה.