בחירות 2022

טור מי יישבר ראשון: ההחלטה הדרמטית של היום שאחרי הבחירות

אם אכן נתניהו לא ישיג את ה-61 יתנהל קרב בין מתנגדי לפיד: מי יישב בקואליציה שהתנגד אליה | מתיחות מתחת לפני השטח בבלוק הציונות הדתית

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/10/22 11:54 יב בתשרי התשפג

מי יישבר ראשון: ההחלטה הדרמטית של היום שאחרי הבחירות
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחד מבכירי מפלגת המחנה הממלכתי חזר השבוע באזני על סיסמת הבחירות שלהם, רק בני גנץ יכול להקים ממשלה. לשאלתי אם הוא מבין שבסופו של דבר האירוע לא מתכנס והקואליציה שהם מציגים נראית הזויה, הוא הגיב בביטול ושלף טיעון, אם היינו רוצים ללכת עם נתניהו היינו עושים את זה גם קודם הבחירות.

צילום: Hadas Parush/Flash90

טיעון לא רע, אבל עדיין יש כאן חור קטן בעלילה. גם החרדים, שגנץ טוען כי הוא יכול להביא לממשלה בראשותו וללא נתניהו, יכלו במשך שנה שלמה להיכנס לממשלת השינוי אבל הם בחרו שלא, למרות שהם והציבור אותו הם מייצגים סבלו לא מעט. בסוף, אנחנו בישורת האחרונה של מערכת בחירות חמישית, אבל דבר לא מונע מאיתנו לדהור אל הבחירות השישיות, כך גם מעריכים שרים בכירים וראש הממשלה יאיר לפיד שמעוניין בעוד כמה חודשים על הכיסא. במקביל נתניהו עדיין לא מגיע אל ה-61 ברוב הסקרים, וכמו שהוא קרוב אליהם, הוא עדיין רחוק.

הנוסחה החדשה של המחנה הממלכתי

במחנה הממלכתי ניסחו נוסחה חדשה, נתניהו יקבל עסקת טיעון אחרי הבחירות וישחרר את הליכוד לממשלה עם גנץ, הסיכוי לכך נמוכים, אז בינתיים הם נתלים באמירות ישנות של החרדים ומקווים כי אם לא יושגו 61 הם יעזבו את גוש הימין, מנגד בימין יש מי שמקווה שגנץ שוב יישבר וייפול לזרועותיו של ביבי, הקמפיין כבר מוכן, הכל כדי להציל את ישראל ממשלה שנשענת על בן גביר. בשיחה עם כיפה בן גביר כבר הודה כי הוא לא שולל את האפשרות שנתניהו כבר יעדיף את גנץ על פניו, כך שלמעשה ביום שאחרי הבחירות תיפתח שאלת מיליון הדולר: מי יישבר ראשון, גנץ או החרדים. 

ההחלטה של הציונות הדתית לנהל את הקמפיין בנפרד

למרות האיחוד הדרמטי, שלישיית סמוטריץ' - בן גביר - מעוז קיבלו החלטה אסטרטגית לנהל את הקמפיין בנפרד, הסיבה הרשמית היא שלכל אחד קהל שונה, בן גביר חזק אצל המסורתיים וסמוטריץ' אצל הדתיים הבורגנים, ואבי מעוז אצל החרד"לים. אבל מתחת לפני השטח המתיחות קיימת, גורמים בעצמה יהודים מבקרים בשבוע האחרון את הקמפיין של סמוטריץ' ומתלוננים כי בזמן שהם נמצאים בקמפיין אגרסיבי בעל נוכחות תקשורתית מאסיבית, סמוטריץ' ואנשיו עדיין לא נותנים את הכל.

בן גביר עם חברי הציונות הדתית

בן גביר עם חברי הציונות הדתית צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חלוקת המקומות בין המפלגות קובעת כי בקצה העשירייה נמצאים חברי עצמה יהודית, מה שצריך להכניס אותם ללחץ רב יותר. בנוסף, 'הציונות הדתית' מתבשמת מהסקרים, ובן גביר מעט פחות. אבל הנעלם הגדול ביותר, נכון ל-25 יום לבחירות הוא חבר הכנסת אבי מעוז, בסביבתו לא בטוחים אם ינהלו קמפיין יחד עם סמוטריץ' או בנפרד, בעוד שאצל סמוטריץ' אומרים כי הקמפיין ינוהל בנפרד. אמנם חגים והקשב הציבורי נמוך, אבל אין עוד הרבה זמן, ואם מעוז לא יביא מצביעים, הוא עוד עלול להישאר מחוץ לכנסת.