פרסום כיפה הטרדות מיניות בכנסת: נחשף המכתב של היועצים הפרלמנטרים

בהמשך לפרסום בכיפה על ההטרדות המיניות בכנסת, ועד היועצות והיועצים הפרלמנטריים שלח היום מכתב ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפק

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/07/22 15:05 כ בתמוז התשפב

הטרדות מיניות בכנסת: נחשף המכתב של היועצים הפרלמנטרים
הטרדה, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מה קורה בכנסת? כפי שפורסם אמש (ב') לראשונה בכיפה, ועד היועצות והיועצים הפרלמנטריים שלח היום מכתב ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפק, בדרישה להסדרת  הטיפול בנושאי הטרדות מיניות כלפי יועצות ויועצים בכנסת ישראל. 

החל מתקיפה פיזית וכלה בהערות לעניין נטייתו המינית של אדם

במכתב המיוחד כתבו היועצים: "על אף שהחוק מאפשר לכל אחת ואחד להתלונן במקום העבודה שלהם על פגיעות מיניות - מצבם התעסוקתי הייחודי של יועצות ויועצים פרלמנטריים מביא לכך שהם נשארים ללא כתובת במקרה של פגיעה על ידי חברת כנסת או על ידי יועצים אחרים. היועצים והיועצות ביקשו להדגיש כי הטרדות מיניות כוללות טווח רחב של התנהגויות - החל מתקיפה פיזית וכלה בהערות לעניין נטייתו וזהותו המינית של אדם.

"היועצים והיועצות עובדים באופן צמוד ואינטנסיבי זה לזה ולחברי הכנסת, שיחסי המרות והכוחות בינם ובין יועציהם ויועצותיהם גדולים וברורים. היועצות והיועצים ביקשו להפנות את תשומת לבה של היועצת המשפטית כי אוכלוסייה נוספת המועסקת בכנסת ללא מענה בתחום זה היא אוכלוסיית עובדי הקבלן המועסקים במזנוני הכנסת ובניקיון".

צילום: ללא

דרישת היועצים הפרלמנטריים מהיועצת המשפטית 

קביעת תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה, ושיפורטו בו דרכי הגשת התלונות שעניינן הטרדה מינית או התנכלות והטיפול בהן, כאמור בחוק למניעת הטרדה מינית. בחוק החובה על כך חלה על מעסיק שמעסיק מעל ל-25 עובדים בלבד, אך כיום מאות (369 נכון לתאריך ה- 06.07.2022) יועצים פרלמנטרים עומדים בפני מקום עבודה שבו אין תקנון שמעגן דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית וזאת בשל הראייה כי המעסיק הינו לשלושה-ארבעה יועצים בלבד. במידה ונדרש לתקן את תקנון הכנסת לשם כך, נבקש כי כך יעשה. בין השאר, נדרוש לקבוע בתקנון כתובת לפניות על הטרדה מינית כלפי יועצת או יועץ פרלמנטרי, שאינה חברי הכנסת המעסיקים. העובדה שאנו נמצאים במשכן שעות ולילות ארוכים אינה מאפשרת התייחסות פורמליסטית גרידא לתקרת ה- 25 עובדים פר מעביד, ולדעתנו יש לתת את הדעת והמענה כמוצע כאן.