פלונטר פוליטי אחרי המבוכה בכנסת: שוב תקנות יו"ש אושרו בממשלה

סיבוב שני: אחרי שנפלו במליאה בשבוע שעבר בהיעדר רוב קואליציוני, תקנות יו״ש אושרו שוב בממשלה פה אחד | סער: "במועד המתאים כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים - נביא את זה גם לכנסת"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 12/06/22 13:27 יג בסיון התשפב

אחרי המבוכה בכנסת: שוב תקנות יו"ש אושרו בממשלה
גדעון סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

המשבר הפוליטי נמשך, אחרי הכישלון בהעברת תקנות יו"ש במליאה בשל התנגדותן של חברים ברע"מ ומרצ והחלטת האופוזיציה שלא להצביע בעד, תקנות יו״ש אושרו שוב בממשלה פה אחד. כרגע עדיין אין רוב לתקנות והן לא צפויות להעלות להצבעה מחר. 

השר סער אמר בדיון: ״חיוני להעביר את החוק לפני סוף יוני על מנת למנוע תוהו ובוהו משפטי שיפגע בליבת האינטרס הלאומי וגם בהרבה מאוד אזרחים ישראלים. אביא היום לאישור הממשלה וועדת השרים לחקיקה, ולאחר מכן במועד המתאים כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים - נביא את זה גם לכנסת״.

מה קורה אם תקנות יו"ש לא יאושרו במליאת הכנסת?

  • מערכות הכליאה יופרדו זו מזו באופן שמדינת ישראל לא תוכל להחזיק עוד ב-3,500 האסירים הביטחוניים שנשפטו בבתי הדין הצבאיים ונכלאו במתקנים שמנוהלים על-ידי שב"ס. המדינה תידרש למצוא פתרונות כליאה צבאיים בשטחי איו"ש לכל אותם אסירים ביטחוניים. פתרונות כאלה – אינם קיימים כיום. ספק רב אם ניתן יהיה למוצאם בפרק זמן קצר כל-כך.
  • משטרת ישראל והמשטרה באיו"ש ינותקו. לא ניתן יהיה להעביר ראיות, או כל מידע מתחנות משטרה בישראל הריבונית לתחנות ביו"ש, ולהיפך. כך, למשל אם יאספו בתחנת משטרה בגוש עציון ראיות נגד רצח הנחקר בתחנת חיפה, לא ניתן יהיה להעביר את הראיות בין תחנות המשטרה. 
  • למשטרת ישראל לא תהיה סמכות לפעול בשטחי יו"ש נגד ישראלים שביצעו עבירות פליליות בישראל הריבונית, וכן להיפך. מצב דברים זה, יהפוך את שטחי איו"ש לשטחי הפקר, ולערי מקלט לעבריינים שביצעו עבירות בשטחי ישראל הריבונית. כך, למשל, אם אדם יבצע רצח או אונס בחולון ויברח לאריאל, לא ניתן יהיה לעצור אותו או לחקור אותו באריאל. המשטרה ביו"ש, לא תהיה רשאית לפעול נגדו. אותו דבר בטייבה וטול כרם.
  • יהיה קושי לקיים חקירות באיו"ש בנוגע לעבירות ביטחון שבוצעו בתוך שטחי מדינת ישראל הריבונית. 
  • למעשה פקיעת התקנות תביא להתנתקותה של מדינת ישראל משטחי יהודה ושומרון. לעניין הליכים משפטיים וסיוע משפטי, ההתייחסות ליהודה ושומרון תהיה כמו אל מדינה זרה.
  • התקנות הן שמחילות על ישראלים המתגוררים באיו"ש את הוראות חוק העונשין הישראלי. עם פקיעת התקנות לא יתאפשר להעמיד לדין ישראלים בגין ביצוע עבירות פליליות הקבועות בדין הישראלי. 
  • על הישראלים הגרים באיו"ש תחול תחיקת הביטחון ודין ירדני ארכאי, שאינם מאפשרים להעמיד לדין על פשעים רבים שמופיעים בחוק העונשין הישראלי. כמעט כל החקיקה המודרנית שמופיעה בחקיקה הישראלית, לא תחול על אזרחי ישראל המתגוררים באיו"ש. בכלל זאת, חקיקה הנוגעת לעבירות סייבר, פרטיות, עבירות מחשב, עבירות בנקאות, עבירות מתחום הלבנת ההון, ועוד. 
  • ישראלים המתגוררים באיו"ש יועמדו לדין בבתי דין צבאיים, לצדם של פלסטינאים שביצעו פשעים בשטחי איו"ש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן