מחממים מנועים כך מתכננת הקואליציה לצלוח את המשבר הפוליטי

עם 60 חברי כנסת בלבד, הקואליציה מתכננת את הישרדותה והמשך פעילותה הפוליטית. על פי דיווחים שונים, היא תעבוד על העברת תקציב 2023 והחוק המונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה | וגם: חילופי האשמות בתוך האופוזיציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/22 14:57 יג בניסן התשפב

כך מתכננת הקואליציה לצלוח את המשבר הפוליטי
ראשי הקואליציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי פרישתה של סילמן, הקואליציה והאופוזיציה יוצאות לקרב: מושב הקיץ של הכנסת צפוי להיפתח בעוד שלושה שבועות, אולם בשני המחנות הפוליטיים כבר מתחממים על הקווים ומתכננים תכניות כדי לנצל את הסיטואציה הפוליטית לטובתם, לקראת מה שצפוי להיות מושב רותח במיוחד.

המכשול העיקרי העומד בפני הקואליציה הוא התקציב. לפי החוק, במידה והקואליציה לא מצליחה להעביר את התקציב עד סוף חודש מרץ 23', הכנסת מתפזרת אוטומטית וישראל יוצאת לבחירות. התכנון המקורי של הקואליציה היה להעביר תקציב דו-שנתי ובכך להבטיח את יציבותה לאורך זמן, אולם לפי חלק מהפרשנויות המשפטיות, תקציב דו-שנתי דורש רוב של 61 חברי כנסת לפחות, רוב שאין לקואליציה.

חילופי האשמות באופוזיציה

גם באופוזיציה לא שקט. החרדים מצהירים כי הם לא מעוניינים להקדים את הבחירות, ויו"ר יהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני אף הצהיר כי "צריכים לעשות חשבון נפש מי הכי ראוי ומי יש לו הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי, ללא צורך בהליכה לבחירות". בליכוד טוענים כי עמדתו של גפני מקשה על גיוס חבר כנסת נוסף מהקואליציה וטוענים כי הקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו איננה רלוונטית.

תקציב חד-שנתי, חוק המונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה

כאמור, בשל הפרשנות המשפטית והיעדר הרוב בכנסת, הקואליציה מתכננת להעביר תקציב לשנת 2023 בלבד. תקציב חד-שנתי דורש רוב רגיל, והקואליציה מקווה להשיג אותו על-ידי הימנעות או היעדרות של חלק מחברי הרשימה המשותפת בעת ההצבעות על התקציב. 

אפיק נוסף עליו עמלים בימים אלו בקואליציה הוא קידום החוק האוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. החוק בישראל מאפשר לנאשם להרכיב ממשלה כל עוד אין פסק דין חלוט וסופי המאשים אותו בפלילים. בקואליציה מקווים כי על-ידי חוק כזה תיחסם האפשרות של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה בשל המשפט המתנהל נגדו בימים אלו, מה שיוריד את המוטיבציה לפעול להקדמת הבחירות ולפרוש מהקואליציה.