צפו "לא נוכל לאפשר להורוביץ להמשיך להיות שר": סילמן מאיימת על יציבות הממשלה

יו"ר ועדת הבריאות מצפה משר הבריאות להתחשב ברגשות המסורתיים והדתיים ולחזור בו מההודעה למנהלי בתי החולים לפיה אין למנוע הכנסת חמץ בפסח: "לעם ישראל יש דגלים ואנחנו בממשלה הנוכחית לא נהיה חלק מהפלתם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/04/22 12:21 ב בניסן התשפב

"לא נוכל לאפשר להורוביץ להמשיך להיות שר": סילמן מאיימת על יציבות הממשלה
סילמן תוקפת את השר הורוביץ, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על רקע דבריו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בשבוע שעבר למנהלי בתי החולים כי אין למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים בימי הפסח, יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן לא מרפה מהנושא, והבוקר (א') בישיבת הוועדה איימה סילמן על הורוביץ כי מפלגת ימינה לא תוכל לקחת חלק בהכנסת חמץ לבתי החולים בימי הפסח. 

סילמן אמרה בזעם בוועדה כי "שר במדינת ישראל בקואליציה כמו שלנו, לצערי אומר להכניס חמץ. מעבר לכך שזה פגיעה וזלזול בחברים לקואליציה, זה זלזול בכמעט 70% מהציבור בישראל, ברשות אותה ממשלת אחדות והתחשבות. לעם ישראל יש דגלים, ודורות שלמים המיתו עצמם על הדגלים האלה, ואנחנו בממשלה הנוכחית לא נהיה חלק מהפלתם. חייבים לכבד את הציבור". 

אני חייבת לומר, אנחנו לא נוכל לקחת חלק במקום כזה שזו האמירה. אני מקווה ומצפה משר הבריאות לכבד את הציבור והקואליציה בה הוא נמצא, ואת המקומות בהם יש לנו וטו בנושאי דת ומדינה ויתחשב ברגשות הציבור המסורתי והדתיים בישראל כי אנחנו, באצבעות שלנו, לא נוכל לאפשר לאדם כזה להמשיך להיות שר אם הוא ממשיך באמירות האלה". 

לסיום קראה סילמן להורוביץ להוציא הנחיה מסודרת לבתי החולים ולתקן את ההודעה הקודמת שלו: "יש כאן חציה של קו אדום. אני מודיעה כאן שבמשמרת שלי זה לא יהיה, זה בנפשי. לא נוכל לקחת חלק במציאות שכזו".  

אבי מעוז: "יש לך הזדמנות להיכנס לדפי ההיסטוריה של עם ישראל"

באופן מפתיע, מי שהתייצב לצדה של סילמן וחיזק את דבריה, הוא יו״ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת יעקב ליצמן: "לצערנו, עמדת שר הבריאות הורביץ לאפשר הכנסת חמץ בפסח בבתי חולים היא חציית קו אדום ערכי ושינוי ממה שמקובל בישראל במשך כל השנים. מדובר בכפיה ממשית נגד רוב מוחלט של אזרחי ישראל, שאינם רוצים לפגוע ברגשות שומרי המצוות והמסורת, בהכשלת הבאים בשערי בתי החולים נגד דתם ואמונתם. מעבר לוויכוח הפוליטי הנוקב, ברצוני לשבח את ח״כ סילמן על הבעת עמדה ראויה וחשובה, כפי שנדרש במדינה יהודית".

יו"ר מפלגת נעם, חבר הכנסת אבי מעוז, חיזק גם הוא את זילמן אך קרא לה לעבור מדיבורים למעשים. "הפילי את הממשלה, ועצרי את ההידרדרות. יש לך הזדמנות להיכנס לדפי ההיסטוריה של עם ישראל בתור חברת כנסת שתעשה סוף לחתירה של הממשלה לפרק את המדינה היהודית ולהקים במקומה את מדינת כל אזרחיה".

מנגד, אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אמר בתגובה כי "בג"ץ הוא שהפסיק את הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים בהנחיית הרבנות הראשית לנבור בחפציהם של ישראלים בבואם לבקר את יקיריהם במצבי חיים מורכבים ממילא. הישראלים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי ובסובלנות, ודווקא בימים מתוחים אלו - ראוי שיניחו לאנשי הביטחון להתעסק בתפקידם ולא לנהל מרדף אחרי מי שרוצה להביא מרק להורה חולה או ילד מאושפז".

בתנועת נאמני תורה הסתייגו משני הצדדים: "לצערנו, הצדדים השונים של המערכת הפוליטית מלבים את המחלוקת בזמן שהיא למעשה כבר נפתרה. המתווה שנמצא, מצד אחד שלא לחטט בתיקי הנכנסים לבתי החולים ומנגד בקשה מנומסת שלא להכניס חמץ, כפי שעושים בכמה בתי חולים כמו איכילוב ולאחרונה גם בבית החולים הדסה, זו הדרך הנכונה, ציבורית וגם הלכתית, המאזנת בין הצרכים והרצונות השונים ומכבדת הן את כלל הנכנסים לבתי החולים והן את אלו המקפידים שלא לאכול חמץ". 

הורוביץ במכתב למנהלי בתי החולים: "אין למנוע הכנסת חמץ בפסח"

נזכיר כי לאחר שפסיקת בג"ץ בינואר האחרון התירה למעשה הכנסת חמץ לשטח בתי החולים במהלך חג הפסח, שר הבריאות הבהיר בשבוע שעבר (ג') במכתב למנהלי בתי החולים כי אין למנוע הכנסת חמץ לשטח בתי החולים וכי על המנהלים והעובדים לכבד את פסיקת בית המשפט.

"המטופלים ששוהים במוסדות הבריאות בישראל ובני משפחותיהם לבטח היו שמחים לבלות את החג ולסעוד עם יקיריהם בבתיהם, ולא בבית החולים", כתב הורוביץ, "משום כך עלינו לשמור על רווחתם וכבודם של מי שמעוניינים לקיים את מצוות החג, וגם על רווחתם וכבודם של מי שאינם חפצים בכך".

דבריו של הורוביץ עוררו את זעמם של חבריו לקואליציה, וסילמן הגיבה להנחייתו של שר הבריאות ואמרה כבר באותו יום: "למערכת הבריאות בכלל ולמשרד הבריאות בפרט יש כיום אתגרים ומשימות רבות וקריטיות הדורשות טיפול וקידום. בתי החולים צריכים תקצוב נוסף ועוד הרבה רפורמות חשובות שיצילו חיי אדם". 

גם השר לשירותי דת לא נותר אדיש: "‏הכנסת חמץ לבתי חולים לא פוגעת ברגשות של החולים אלא ביכולת של החולים הדתיים לשמור על אי אכילת חמץ בפסח. בהידברות אפשר להגיע לפתרונות שכולם יכולים לחיות איתם. עד שנגיע להסכמות האלה, אני משוכנע שאזרחי ישראל ישתדלו לאפשר לאחיהם לשמור על מצוות החג".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן