מהפך ברנטגן: הצעת החוק של חבר הכנסת עלי סלאלחה עברה בטרומית

עברה בקריאה טרומית הצעת החוק של חבר הכנסת עלי סלאלחה להסדרת מקצוע הרנטגנאות והדימות בחוק הסדרת העיסוק המקצועות הבריאות | "מפסיקים להתייחס לעובדי מקצוע הדימות כעובדים שקופים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/02/22 16:31 כב באדר א'

מהפך ברנטגן: הצעת החוק של חבר הכנסת עלי סלאלחה עברה בטרומית
רנטגן, צילום: shutterstock

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, הסדרת מקצוע הרנטגנאות והדימות של חבר הכנסת עלי סלאלחה וקבוצת חברי הכנסת, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ יעקב מרגי. 28 תמכו מול 2 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הבריאות.

החוק מציע להסדיר את מקצוע הרנטגנאות והדימות במסגרת חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. ח"כ עלי סלאלחה מסר עם אישור החוק: "היום עברה בקריאה טרומית בכנסת הצעת חוק שמסדירה את מקצוע הדימות וקובעת בחקיקה ראשית אמות מידה לעוסקים בתחום, נותנת להם הכרה ומעמד. אנו מפסיקים להתייחס לעובדי מקצוע הדימות כעובדים שקופים, התחום התפתח בקנה מידה רחב דבר שלא עולה בקנה אחד עם המחסור בעוסקים בתחום ועל כן מחייבת חקיקה. מברך על התמיכה של חברי הכנסת".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "במשך שנים רבות הסדיר משרד הבריאות מקצועות מסוימים בדרך מנהלית, מתוך הנחה שיש צורך לבחון את השכלתם והכשרתם של העוסקים בהם. בחלק מהמקצועות ערך המשרד בחינות שלאחריהן הנפיק "תעודת הכרה במעמד". כך הוא פעל גם לגבי מקצוע הרנטגנאות והדימות, רנטגנאים שקיבלו את הכשרתם במסגרת בתי ספר לרנטגן, קיבלו מהמשרד "תעודת ההכרה במעמד". 

עלי סלאלחה

עלי סלאלחה צילום: יונתן סינדל פלאש 90

בשנת 2004 קבע בג"ץ כי משטר הרישוי שהנהיגו משרד הבריאות פגע שלא כדין בחופש העיסוק של העותרות ולא עמד בתנאי פיסקת ההגבלה שבחוק-יסוד: חופש העיסוק. נפסק כי הפגיעה בחופש העיסוק חייבת לעמוד בתנאים שנקבעו בפסקת ההגבלה, אשר ראשון להם הוא כי הפגיעה תהיה בחוק או לפי הסמכה מפורשת בו. בעקבות פסיקת בג"ץ נוספת משנת 2005  ביטל המשרד את הנפקת "תעודות ההכרה במעמד" לכמה מקצועות, ובהם מקצוע הרנטגנאות והדימות.  

מצב זה יצר כאוס, כאשר במערכת הרפואית ובמקומות רבים, פרטיים וציבוריים, מועסקים כיום בעלי מקצוע שאינם בעלי השכלה והכשרה מתאימים, חלקם, אף נכשלו בבחינות המקצועיות שהתקיימו בעבר מטעם משרד הבריאות."