אושר בקריאה ראשונה: שוטר יוכל לבצע חיפוש בבית ללא צו בית משפט

לאור הפשיעה הגואה בחברה הערבית ומקרי הרצח הרבים שלא מפוענחים מליאת הכנסת אישרה הלילה את חוק החיפוש של גדעון סער שיאפשר לשוטרים למצוא ראיות לפשע בזמן אמת | סער: "נחושים להחזיר את המשילות"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 14/12/21 07:57 י בטבת התשפב

אושר בקריאה ראשונה: שוטר יוכל לבצע חיפוש בבית ללא צו בית משפט
חיפוש, אילוסטרציה, צילום: דוברות המשטרה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי של שר המשפטים גדעון סער, ההצעה נועדה להתמודד עם הפשיעה הגואה בחברה הערבית ועשרות מקרי הרצח שלא מפוענחים.

על פי החוק, מוצע לקבוע הוראת שעה שבמסגרתה ישונו העילות הקבועות בחוק שמקנות סמכות לשוטר לערוך חיפוש בבית או במקום בלי צו מבית משפט. בין היתר, מוצע להקנות לשוטר סמכות להיכנס ולבצע חיפוש במקום בלי צו חיפוש אם התעורר חשד סביר שבמקום מצוי חפץ שיכול לשמש ראייה לביצוע עבירה חמורה בתנאי שהחיפוש דרוש באופן מיידי למניעת העלמת הראייה או הפגיעה בה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התיקון המוצע נועד להקנות למשטרה כלי אכיפה אפקטיבי ולסייע ביכולות הפיענוח והשגת ראיות של המשטרה בטיפול בפשיעה החמורה, ובייחוד בפשיעה כאמור בחברה הערבית.

בשנים האחרונות התעצמה הפשיעה בחברה הערבית והיא גובה מחירים כבדים בחיי אדם, הן של גורמים המעורבים בפשיעה והן של חפים מפשע. פשיעה זו מאופיינת, בין השאר, בהחזקת אמצעי לחימה בלתי חוקיים, סחיטה באיומים (לרבות באמצעות גביית חובות לא חוקית - "פרוטקשן") וירי במקום מגורים. 

שר המשפטים גדעון סער מסר: "הכנסת אישרה הלילה את הצעתי להרחבת סמכויות החיפוש של המשטרה בהוראת שעה כשמדובר בחשד להעלמת ראיות במקרים של פשיעה חמורה. 77% ממקרי הרצח בחברה הערבית לא מפוענחים. המשמעות: רוב הרוצחים מסתובבים חופשי בינינו. שיעור פענוח הפשעים בחברה הערבית חייב לעלות. אנו נחושים להחזיר את המשילות בכל הארץ״.