פרשנות כדי לשמור על גנץ קרוב: בליכוד קברו הצעת חוק שתביך את בנט

לחדשות כיפה נודע כי חבר כנסת מהאופוזיציה תכנן להגיש הצעת חוק שנועדה להביך את בנט - רק ראש מפלגה עם יותר מעשרה מנדטים יוכל לכהן כראש ממשלה. בליכוד ביקשו לקבור את ההצעה. הסיבה הרשמית: החוק פרסונלי | בהצעת החוק יש מסר סמוי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/10/21 08:57 טז בחשון התשפב

כדי לשמור על גנץ קרוב: בליכוד קברו הצעת חוק שתביך את בנט
נתניהו וגנץ. , צילום: Israel Sellem

ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה ובליכוד יש מי שלא מתייאש מלחזור לשלטון. כחלק ממבול הצעות החוק האופוזיציונית שמוגשת בכנסת מדי שבוע, ל"חדשות כיפה" נודע כי חבר כנסת מהאופוזיציה תכנן להביך את ראש הממשלה נפתלי בנט באמצעות הצעת חוק. על פי ההצעה, רק ח"כ בראש מפלגה עם עשרה מנדטים לפחות יוכל להרכיב ממשלה. בסופו של דבר, גורמים בליכוד התנגדו בתוקף והצעת החוק נפלה.

הגורמים בליכוד פנו אל חבר הכנסת שיזם את ההצעה ובקשו ממנו לקבור אותה, בטענה שהחוק פרסונלי וברור כי הוא מכוון נגד בנט, ועמדת הליכוד הרשמית מתנגדת לחוקים פרסונליים.

בהצעת החוק שנפל, ישנו מסר סמוי אך ברור מאוד. כזכור, מלבד בנט, ישנם עוד כמה ראשי מפלגות בקואליציה להם יש פחות מעשרה מנדטים. אחד מהם, שר הביטחון בני גנץ, לא מרוצה במיוחד מהממשלה הנוכחית וזוכר שיכול היה לשבת על כיסא ראש הממשלה. בחודשים האחרונים פנו חברי כנסת בליכוד אל בני גנץ בגלוי ובסתר בבקשה שיצטרף לממשלתם, ונתניהו אף הגדיל לעשות ושקל להעניק לגנץ את ראשות הממשלה ללא רוטציה. 

לאחרונה חזרו בליכוד לתקוף את גנץ וטענו כי שבר שמאלה, אך הדרישה לקבור את החוק נראית כאיתות לגנץ - עדיין יש פתח לממשלה משותפת. בליכוד לא רצו שגנץ שעל פי החוק לא יכול לכהן כראש ממשלה, ישרוף את הגשרים למגעים עתידיים עם הליכוד על פירוק הממשלה. 

חוק פרסונלי נוסף פורסם אמש. ח"כ קטי שטרית אמרה לעיתונאית ליאור קינן מ"חדשות 13": "בשבוע הבא אניח על שולחן הכנסת חוק שכל אדם ללא בגרות, לא יוכל לכהן כראש ממשלה. לא יכול להיות מצב שאדם ללא בגרות לא יוכל להיות פקיד במשרה ציבורית ורה"מ יוכל לכהן. זה אבסורד".

מעט לאחר הפרסום, גורמים בליכוד הבהירו כי הם אינם אוהבים את הצעת החוק של שטרית, ואמרו שההצעה לא תעלה להצבעה וכי חברת הכנסת פעלה על דעת עצמה. הסיבה: בליכוד מתנגדים לחוק פרסונלי.

לאחר הביקורת בליכוד, בסביבתה של שטרית מסרו לחדשות כיפה, שמדובר בהטרלה והצעת החוק לא תעלה. "קטי רצתה להוכיח שהחוק של גדעון סער הוא פרסונלי ולכן הטרילה בהצעת חוק משלה. קטי מתנגדת לחוקים פרסונליים, היא לעולם לא תעלה חוקים פרסונליים וכך היא מצפה משאר חברי הכנסת".

 


(סער מסביר על חוק נתניהו).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן