מנדלבליט מחזק את החוק נגד נתניהו: "התיקון אינו פרסונאלי"

היועץ המשפטי לממשלה טוען כי הצעת החוק של שר המשפטים, שתמנע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה איננה מכוונת נגד נבחר ציבור מסוים. בנוסף הוא קובע: "יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/10/21 18:11 טו בחשון התשפב

מנדלבליט מחזק את החוק נגד נתניהו: "התיקון אינו פרסונאלי"
מנדלבליט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מגבה הערב (ה') את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער, לפיה נאשם בפלילים לא יוכל לכהן כראש ממשלה. לקראת סיום נאומו בכנס בנושא "אתיקה של נבחרי ציבור", במלאת שנתיים לפטירת נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר ז"ל, באוניברסיטת תל אביב, אמר מנדלבליט כי התיקון לחוק לא מכוון כלפי נבחר ציבור מסוים וכי הוא יעזור למדינת ישראל בעתיד. 

"לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונאלי אלא כללי, וצופה פני עתיד. זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית. אני סבור כי התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית".

מנדלבליט אמר כי ניתן ללמוד מהנשיא שמגר שעלינו לעשות הכל בכדי להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות, ולחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית. "החוק המוצע מבקש לילך בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".

סער, שנאם גם הוא בכנס, אמר: "אנחנו נמצאים בצומת חשובה, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את היסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו". 

"לכן איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה, כפי שאני רואה אותה".

חבר הכנסת מהליכוד, שלמה קרעי, תקף בחריפות את דבריו של היועמ"ש: "הממלכתיות של מנדלבליט, מי שיישם הלכה למעשה את המונח "כנופיית שלטון החוק", היא לסכל את בחירתו של העם. ניגוד עניינים? מניעה משפטית להפוך את עצמך לשליט על? פגיעה אנושה בדמוקרטיה? לא ביבי לא מעניין. או שמא, לא ביבי ראש ממשלה, רק זה מה שמעניין... בכל מקרה, ברוך מחיה המתים", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיב גם הוא ואמר כי מדובר בפגיעה באינטליגנציה של הציבור. "אמירתו של היועץ המשפטי לממשלה כי הצעת החוק של גדעון סער אינה פרסונלית היא לעג לרש ופגיעה באינטליגנציה של הציבור. אין שום ספק שחוק זה נחקק כדי למנוע מנתניהו לכהן כראש ממשלה, חוק זה פוגע בחזקת החפות וסותר את כל יסודות הדמוקרטיה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן