"לא פרסונלי" | הוגשה הצעת חוק לפסילת ראש ממשלה עם כתב אישום

חברי סיעת תקווה חדשה הניחו על שולחן הכנסת את הצעת החוק אשר אמורה לחייב ראש ממשלה להתפטר בתוך 30 יום אם הוגש נגדו כתב אישום. "קיים חשש כי תפקודו של משרת ציבור יפגע בצורה משמעותית בעת שהוא נתון ללחצים משפטיים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 04/08/21 07:58 כו באב התשפא

"לא פרסונלי" | הוגשה הצעת חוק לפסילת ראש ממשלה עם כתב אישום
נתניהו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לא עברו חודשיים מאז שבנימין נתניהו, יו"ר סיעת הליכוד, עבר לספסלי האופוזיציה לראשונה מזה 12 שנים. חברי הכנסת של סיעת תקווה חדשה, ובראשם מיכל שיר, הגישו אתמול (ג') את החוק לפסילת ראש ממשלה שמכהן תחת כתב אישום. 

נוסח הצעת החוק, אשר מפליג מעבר לכוונת הממשלה, קובע כי ראש ממשלה אשר הוגש נגדו כתב אישום יאלץ להתפטר בתוך 30 יום, ולא יוכל לכהן שוב אחרי בחירות. לפני שבועיים הודה שר המפשטים גדעון סער, יו"ר מפלגת תקווה חדשה כי הוא קיבל אישור מבנט לקדם את החוק. ההצעה היא חלק מהבטחת הבחירות של המפלגה ומיכל שיר, חברת הכנסת העומדת בראשה, כבר הצהירה ש"לא מדובר בחוק פרסונלי בכלל". 

"קיים חשש כי תפקודו של משרת ציבור יפגע בצורה משמעותית בעת שהוא נתון ללחצים משפטיים, ושיקול הדעת שיפעיל לא תמיד יהיה לטובת הציבור. ככל שמשרת הציבור מכהן בתפקיד בעל השפעה גדולה יותר על מהלך החיים במדינה, גדל הסיכון שבקבלת החלטה לא לטובת הציבור". נכתב בדברי ההסבר, "בהתאם לכך, במצב המשפטי הקיים משרתי ציבור (ראשי רשויות, שרים, בעלי תפקידים בשירות הציבורי ועוד) אינם יכולים לשמש בתפקידם במידה והוגש נגדם כתב אישום. איסור הכהונה תחת כתב אישום נדרש לא רק בשל שיקולים של ניקיון כפיים או בדיקות רקע ביטחוניות, אלא גם ובעיקר כדי למנוע ניגוד עניינים בין האישי לציבורי, מראית עין של ניגוד עניינים".

הצעת החוק תקפה גם לגבי ראש ממשלה חליפי וראש ממשלה מכהן. "מוצע כי אדם שעומדים נגדו כתבי אישום, אינו כשיר לשמש כראש ממשלה או ראש ממשלה חלופי, וכן קובעת כי במידה והוגש נגד ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי כתב אישום, הוא ייאלץ להתפטר מתפקידו בתוך שלושים ימים מיום הגשת כתב האישום.