רפורמת הכשרות "סכנה גדולה": סמוטריץ' עונה לכהנא ב-5,000 מילים

השר מתן כהנא הציג את התכנית שלו להפרטת הרבנות הראשית וגרר ביקורת רבה, אחרי שתיקה רועמת, יו"ר הציונות הדתית תקף את התכנית עם מסמך ארוך במיוחד

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/21 22:05 יג באב התשפא

"סכנה גדולה": סמוטריץ' עונה לכהנא ב-5,000 מילים
סמוטריץ'. לא חוסך במילים, צילום: יוסי זליגר

השר לשירותי דת מתן כהנא פרסם לפני יומיים כי בכוונתו להחיל רפורמה במערך הכשרות. על פי התכנית שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות. ח"כ סמוטריץ' שבר שתיקה הערב ותקף במסמך עמדה מפורט ואורך במיוחד.

בפתח המסמך כתב סמוטריץ': "ביום שלישי השבוע הציג שר הדתות, מתן כהנא, את מה שהוא מכנה "רפורמת הכשרות" שלו. מדובר בתכנית מגמתית שגלומים בה סיכונים גדולים מאוד למערך הכשרות ועלולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על שירותי הדת בכלל במדינת ישראל.


להורדת הקובץ
(נייר העמדה שפרסם סמוטריץ').

כשרות היא עניין מורכב מאוד ושינויים בה חייבים להיעשות במתינות, מתוך שיקול דעת גדול שיביא בחשבון את כלל ההשלכות של כל שינוי ותוך הסכמות ושיתוף פעולה עם הרבנות הראשית. עיון בפרטי התכנית וניסיון להעריך את תוצאות יישומה על שוק המזון הכשר במדינת ישראל מביאים אל המסקנה שנזקה של התכנית עולה בהרבה על היתרונות שלכאורה גלומים בה".

סמוטריץ' הוסיף וכתב כי: "סוגיית הכשרות מעסיקה אותנו שנים רבות ויש בהחלט הרבה מה לשנות ולתקן בה. אבל לא זו הדרך. כוונתו של השר כהנא אולי רצויה, אך מעשיו אינם רצויים. קשה לברוח מן התחושה שהתכנית, שנהגתה ומקודמת כבר שנים רבות בידי גורמים אינטרסנטים שמצויים בקונפליקט מול הרבנות הראשית, ירתה את החץ ורק לאחר מכן סימנה את המטרה. נכון אולי יהיה להגדיר שהתכנית סימנה מראש מטרה לאפשר לגופים מסוימים מאוד להיכנס לעולם הכשרות ללא תלות ברבנות הראשית ובכללים ההלכתיים שהיא קובעת וכדי לשרת את המטרה הזו נתפרה "רפורמה" כוללת, שכאמור, סכנותיה רבות".


(כהנא מציג את הרפורמה).