עורר סערה לפיד: "אנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט״בית"

שר החוץ יאיר לפיד נאם אתמול על אנטישמיות ועורר סערה כשאמר: "האנטישמיות היא קיצוניות" בימין מיהרו לתקוף את ההשוואה: "אוי לבורות, דחוף להשלים בגרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/21 18:47 ו באב התשפא

לפיד: "אנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט״בית"
שר החוץ יאיר לפיד, צילום: פלאש 90

יאיר לפיד נאם אתמול בכינוס השביעי של הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות והשווה בין אנטישמיות לשנאת להט"ב וקיצוניות בכלל: "האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם". ההשוואה של לפיד עוררה סערה ובימין מיהרו לתקוף את שר החוץ.

בכנס אמר לפיד: "הגיע הזמן שנגיד לעולם בפני מה אנחנו ניצבים. האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ-20 מיליון מוסלמים אחרים. האנטישמים הם דאעש, ובוקו חארם. האנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט״בית. האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם. בגלל איך שהם נולדו. האנטישמיות היא לא השם הפרטי של השנאה, היא שם המשפחה שלה. היא כל מי שאכול שנאה עד כדי כך שהוא רוצה לרצוח ולהשמיד ולרדוף ולגרש אנשים רק בגלל שהם שונים ממנו.

האנטישמיות המודרנית, איתה אנו מתמודדים היום, יש בכל מקום. כדי להלחם בה, אנחנו צריכים בעלי ברית. אנחנו צריכים לגייס אלינו כל מי שמאמין שאסור לרדוף אנשים בגלל דתם, או נטייתם המינית, או בגלל המוצא שלהם או בגלל המגדר שלהם. אנחנו צריכים להגיד להם שהאנטישמיות לעולם לא תעצור ביהודים בלבד. היא תמיד תמשיך הלאה. המאבק אינו בין אנטישמים ויהודים, המאבק הוא בין אנטישמים וכל מי שמאמין בערכים כמו שיוויון, וצדק ואהבת האדם.

האנטישמיות היא גזענות, אז בואו נדבר עם כל מי שמתנגד לגזענות. האנטישמיות היא קיצוניות, אז בואו נשתף פעולה עם כל מי שקיצוניות מפחיד אותו. האנטישמיות היא שנאת זרים, אז בואו נגייס אלינו כל מי שהיה אי פעם זר ונגיד לו, ״זו גם המלחמה שלך״. אם לא תעזור לנו היום להלחם נגד האנטישמיות, מישהו עלול בעתיד להסתכל על הילד שלך ולהגיד לעצמו, ״אני שונא אותו, אני רוצה שהוא ימות".

תגובות האופוזיציה: "דחוף להשלים בגרות"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו הוציא תגובה ארוכה לדברי שר החוץ: "יאיר לפיד שגה כשהוא צימצם ושיטח השבוע את מושג האנטישמיות וקבע שהיא לא רק שנאת יהודים אלא שנאת בני אדם באשר הם. אף שהאנטישמיות, שנאת היהודים, היא חלק מהתופעה האנושית הכללית של שנאת זרים, היא שונה ממנה בעוצמתה, בהימשכותה במשך אלפי שנים ובאידיאולוגיה הרצחנית שטופחה במשך הדורות כדי להכשיר את השמדתם של היהודים. האמירה של לפיד מגמדת את הייחודיות של שנאת היהודים בהיסטוריה ואת גודל הטרגדיה של השואה שהשמידה שליש מבני עמנו. 

זו אמירה שערורייתית וחסרת אחריות שמעוותת את ההיסטוריה ומרוקנת את מושג האנטישמיות מכל תוכן. אם כל אלימות נוראה היא אנטישמיות אז כולם אנטישמים וממילא אין אנטישמיות. אם זה מה שאומר שר החוץ, איך מדינת ישראל תמשיך לדרוש ממדינות העולם להמשיך להשקיע מאמץ מיוחד בהגנה על הקהילות היהודיות בחו״ל מהתקפות אנטישמיות ובמלחמה עיקשת בהסתה נגד בני עמנו? 

לא בכדי רוב המנהיגים הנאורים והמשכילים בעולם מבינים שהאנטישמיות היא תופעה ייחודית שיש להוקיע אותה באופן ספציפי כדי להילחם בה. האמת ההיסטורית הפשוטה היא שאנטישמיות היא שנאת יהודים והאנטישמיות החדשה היא שנאת מדינת היהודים. כדאי שיאיר לפיד יבין זאת ויתקן מייד את דבריו. אם לפיד מעוניין להבין לעומק את מושג האנטישמיות הוא מוזמן לקרוא את הדברים החשובים שכתב אבי, פרופ׳ בנציון נתניהו ז״ל, בפרק הראשון בספרו המכונן והמהפכני על מקורות האינקוויזיציה".

ח"כ עמיחי שיקלי מיהר לתקוף את לפיד ואמר: "שר החוץ לפיד מגדיר מחדש מהי אנטישמיות בפורום הגלובלי למאבק בה אוי לבורות, דחוף להשלים בגרות"

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: "שלום שר החוץ, טעית, תתקן. זו לא בושה. זה עדיף עשרת מונים על התבצרות בטעות. יש לך אחריות גדולה על הכתפיים וזילות האנטישמיות שיצרת בנאומך השגוי גורמת נזק גדול למאבק באנטישמיות".


לפיד, ארכיון כיפה.