נכנסים לישורת האחרונה | מה יעלה בגורלו של חוק האזרחות

החוק שאמור להביך את הצד הימני בקואליציה, וצפוי גם שלא לעבור, למעשה מהווה דוגמה ראשונה לקושי שבממשלות אחדות. אך גם הצעת חוק היסוד שתעלה מימין צפויה שלא לעבור, אז בעוד כל אחד מתבצר בגוש שלו מי שעוד עשוי לנצח אלו הפלשתינים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 05/07/21 17:06 כה בתמוז התשפא

נכנסים לישורת האחרונה | מה יעלה בגורלו של חוק האזרחות
יצאו קרחים מאן ומכאן. בנט וסמוטריץ', צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

אחרי כמעט חודש של דיונים והתנגחויות חוק האזרחות יעלה הלילה (ב') למליאת הכנסת יממה בלבד לפני שיפוג תוקפו. כרגע אין לבנט את הרוב הדרוש ובאופוזיציה מתלבטים אם להעביר את החוק או לשנות את ההצבעה להצבעת אי אמון. לפי הצפי נדמה כי הולך להיות קרב די צמוד עם אפשרות סבירה כי החוק ייפול, מן הצד התומך בחוק עומדותיש את ימינה, יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, תקווה חדשה ומפלגת העבודה יחד הן שוות 52 קולות, במידה ואיבתיסאם מראענה תתמוך גם היא.  

הצד המנגד אינו אחיד, ויכול להשתנות עוד הרבה פעמים עד רגע ההצבעה, שמספר חברי ליכוד לא מוכנים להצביע נגד החוק ובטח לא לצד הרשימה המשותפת ורע"מ שיתנגדו. גם בציונות הדתית שמדברים מעל כל במה אפשרית נגד החוק, טרם יצאו בהכרזה רשמית שיצביעו נגד והם ממתינים להחלטה משותפת עם הליכוד והחרדים. ההסתייגות לאו דווקא תתבטא בהצבעה בעד או נגד, ייתכן שרבים מחברי הכנסת היושבים על הגדר יבחרו להישאר בה ולא להגיע להצבעה. אם יהיו מסוייגים רבים עוד יכול לקום נס לחברי ימינה וברוב מצומצם וזעיר עוד יעבירו את החוק.

בחזרה לסיכויים הסבירים, החוק כמו בוועדה צפוי ליפול, וקרבות של נאומים והעלבות יעברו בין חברי ימינה לבין הציונות הדתית והליכוד. האחרונים ישמחו לאיד, וישתמשו בנפילת החוק כדוגמה חוזרת ונשנית כי ממשלה הטרוגנית, ובמיוחד כזו הנשענת על קולות הערבים דינה כישלון. מנגד ימינה תדאג להשיב בכל פעם כי הם פסלו חוק ימני ביטחוני יחד עם המפלגות הרעביות והשמאלניות בשם צדקנות יתר. אך גם הצעת חוק יסוד ההגירה בו מתפארים בציונות הדתית והליכוד, לא סביר כי יקבל את תמיכת ימינה או תקווה חדשה וישראל ביתנו. כשכל אחד מתבצר בעמדתו, התוצאה הסופית די ברורה יותר אזרחים ערבים יהיו בישראל וזה יהיה בהשגחת הימין.