הפסד לקואליציה | חוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת ויגיע למליאה

החוק נפל בוועדה המסדרת ויגיע ללא שינויים להצבעה במליאה, בסיעת ימינה מקווים לנס. באופוזיציה עדיין אין החלטה גורפת אם לתמוך בחוק או להתנגד סיעת הליכוד תתכנס בשעה שלוש. סטרוק: "בנט, חברת לאויבים שלנו"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 05/07/21 07:24 כה בתמוז התשפא

הפסד לקואליציה | חוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת ויגיע למליאה
מליאת הכנסת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

אחרי כמעט חודש של דיונים והתנגחויות חוק האזרחות יעלה היום (שני) למליאת הכנסת יממה בלבד לפני שיפוג תוקפו. כרגע אין לבנט את הרוב הדרוש ובאופוזיציה מתלבטים אם להעביר את החוק או לשנות את ההצבעה להצבעת אי אמון. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קיים סבב התייעצויות עם יריב לוין, סמוטריץ' ודרעי, סיעת הליכוד תתכנס בשעה שלוש. ח"כ אורית סטרוק התראיינה לחדשות כיפה והתייחסה ליום הסוער בכנסת.

בראיון לחדשות כיפה אמרה סטרוק על חוק האזרחות כי: "הנפילה של החוק בוועדה המסדרת מרימה מסך מול הפנים האמתיות של הממשלה. כאשר בנט מבקש מאתנו עזרה הוא כאילו אומר אני תפוס בידיים וברגליים, אני שבוי שלהם והם מובילים אותי, יש פה מצב מסוכן לעם ישראל ואנחנו חושפים את המצב הזה". 

בהמשך נשאלה ח"כ סטרוק: "האם הצדקנות שלכם וההחלטה שלא להצביע תביא לניצחון הפלסטינים?" סטרוק ענתה כי: "מי שינצח מהממשלה הזו אלה הערבים בארץ שחותרים תחת מדינת ישראל, אלו שנציגיהם הם רע"מ והמשותפת. האויבים שלנו מרוויחים ולכן אנחנו קוראים מליבנו, עצרו את הממשלה הזו, בנט, חברת לאויבים שלנו, אתה מוביל אותנו לאסון".

מוקדם יותר היום הוועדה המסדרת דנה בשאלה איזו ועדה בכנסת תדון בתיקון לחוק, אך החוק נפל בוועדת הכנסת ויעשה דרכו למליאה ללא שינויים. החוק עלה היום לדיון בוועדת חוץ וביטחון ולא הושגה פשרה,  ח"כ שרן השכל תקפה את חברי הליכוד אחרי נפילת החוק, ואמרה: קדימה, תשרפו את האסמים". 

בוועדה הצביעו רוב של 17 חברים מול 14, נגד ההצעה לפיה ועדת חוץ וביטחון תדון בהצעת החוק, והיא הועברה לדיון במליאה. 

לקראת ההצבעה חברי הכנסת מתחילים בקרב ההאשמות, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רם בן ברק תקף את האופוזיציה הבוקר ואמר כי: "אני מצפה היום מחבריי באופוזיציה לשים את המדינה מעל כל אינטרס פוליטי צר וציני. תעשו את מה שאנחנו עשינו כשהיינו באופוזיציה - תמכנו בחוק שהבאתם כי ביטחון המדינה מעל הכל". 

מנגד, יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב הלילה כי: "איימן עודה לא חושש מהוראת השעה. הוא יודע מצוין שאחרי שבג"ץ חורר אותה שוב ושוב שקד התחייבה למנסור עבאס לעקר אותה מתוכן. מחוק יסוד ההגירה שהגשנו הוא כן מפחד וזו ההוכחה שחייבים לחוקק אותו. אני מקווה שהקואליציה תשים את טובת המדינה מעל לשיקולים הפוליטיים ותשלב איתנו ידיים להעביר אותו". 

כזכור, אתמול הציע שוב נתניהו את המתווה שלו לפתרון הפלונטר ואמר כי: "בנט ולפיד לא מסוגלים לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל. מחר הם מביאים להצבעה בכנסת את חוק האזרחות, כשרע״מ, מרצ, וחברת כנסת ממפלגת העבודה, מתנגדים לו". 

בהמשך פירט נתניהו את הצעת הפשרה אותה הוא מנסה לקדם, נתניהו אמר על הפשרה כי: "הצענו לקואליציה לעשות את הדבר הנכון - להאריך בחודשיים את החוק הקיים ולהעביר מייד את חוק יסוד ההגירה בקריאה טרומית ולסיים את החקיקה של חוק היסוד תוך חודשיים. עד כה הם סירבו. הם מתעקשים על החוק הפגום שאפילו אותו הם לא מסוגלים להעביר בלעדינו כי הם הרכיבו ממשלה עם רע״מ ומרצ. הם מצפים מאיתנו להעביר את החוק המחורר, לא כדי לפתור את הבעיה של מדינת ישראל ולהבטיח את שרידותה כמדינה יהודית ודמוקרטית, אלא כדי להבטיח את השרידות של הקואליציה שלהם".