אופוזיציה מטרילה | חוק איחוד משפחות: הימין דורש להפסיק עם הוראת השעה

נציגי מפלגות המחנה הלאומי הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק-יסוד: ההגירה לישראל, איתו לקואליציה יהיה קשה מאוד להתמודד. "השיקול הביטחוני מחייב לקדם את חוק יסוד ההגירה. מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/06/21 20:43 ז בתמוז התשפא

אופוזיציה מטרילה | חוק איחוד משפחות: הימין דורש להפסיק עם הוראת השעה
נכנסים לתפקיד החדש כחברי אופוזיציה, צילום: ללא

בזמן שבקואליציה עושים כל מאמץ להעביר את הוראת השעה לחוק איחוד המשפחות כמו בכל שנה, חברי כנסת מכלל מפלגות המחנה הלאומי בהובלת ח"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית, החליטו להגיש היום (ה') הצעת חוק-יסוד שמטרתה להסדיר את מדיניות ההגירה הישראלית. "לא ייתכן שכעת כדי לשמר קואליציה עם גורמים אנטי-ציוניים הממשלה תקדם הוראת שעה בשיטת הטלאי על טלאי".

על הצעת החוק שלא חוקקה במשך כמעט 18 שנים, חתומים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית), אמיר אוחנה (הליכוד), עמיחי שיקלי (ימינה), אוריאל בוסו (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה) וינון אזולאי (ש"ס). 

כזכור, שרת הפנים איילת שקד התחייבה עוד בשנת 2019 לקדם את חוק היסוד במקום הארכות חוזרות ונשנות של הוראת השעה של חוק הכניסה לישראל שנשחק שוב ושוב על ידי בגץ והערכאות הנמוכות. הצעת החוק תקבע לראשונה בחקיקת יסוד את הקווים הכללים בנוגע לכניסה לישראל, למי יהיו נתונות הסמכויות לאסור כניסה לישראל, הדרך בה ניתן יהיה לאסור כניסה לישראל, וכן הדרך בה ניתן יהיה לשלול את אזרחותו של תושב ישראל או אזרח ישראלי.

בין סעיפי הצעת חוק היסוד המוצע נקבע כי אין זכאות לקבלת מעמד תושבות ארעית, תושבות קבע או אזרחות בישראל, אלא מכח חוק.

  • שר הפנים יקבע בתקנות, באישור ועדת הפנים, את הכללים לכניסה לישראל
  • אדם שאיננו אזרח או תושב ישראל לא יוכל לפנות לערכאות על מנת לקבל אישור כניסה לישראל
  • מדינת ישראל תרחיק מישראל את מי שנכנס למדינה בניגוד לחוק או ששוהה בישראל בניגוד לחוק
  • המדינה תעודד עזיבה של שוהים בלתי חוקיים, גם אם מסיבות שונות אין יכולת להרחיקם.

בנוסף מוצע, כי מדינת ישראל מוסמכת לקבוע כי כספים, מכל מקור שהוא, המגיעים לשוהה בלתי חוקי, יוחזקו, כולם או מקצתם, בנאמנות על ידי מדינת ישראל ויינתנו לשוהה הבלתי חוקי, רק לאחר שיעזוב את מדינת ישראל, וכי כנסת ישראל רשאית לקבוע בחוק מקרים בהם תישלל תושבות או אזרחות ישראלית.

"שקד נכנסה לתפקידה כשרת הפנים על קולו של עבאס ונסוגה לחקיקת הוראת שעה"

"מפלגת ימינה ואיילת שקד התחייבו לקדם את חוק יסוד ההגירה במערכת הבחירות", נמסר מיוזמי ההצעה. "לא ייתכן שכעת כדי לשמר קואליציה עם גורמים אנטי-ציוניים הממשלה תקדם הוראת שעה בשיטת הטלאי על טלאי במקום להבטיח שמדיניות ההגירה הישראלית תהיה ציונית". 

"חוק היסוד נותן מענה להארכה המבוקשת ואם יעבור - לא יהיה צורך בהוראת שעה. שקד, שנכנסה לתפקידה כשרת הפנים על קולו של מנסור עבאס ורשת ביטחון של הרשימה המשותפת מיד נסוגה לחקיקת הוראת שעה הנשחקת שוב ושוב על ידי בתי המשפט ומאפשרת ״שיבה שקטה״". 

לסיום נמסר כי הגיע הזמן שתחום ההגירה בישראל יוסדר באופן רציני ויסודי. יוזמי ההצעה אומרים כי הצעת החוק זוכה לתמיכה של כל מפלגות המחנה הלאומי וכי השיקול הביטחוני מחייב לקדם את חוק יסוד ההגירה. "מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני. יש רוב מוחלט בכנסת לעשות את השינוי ההיסטורי — זה תלוי רק בכם".


(איילת שקד בסיור בדרום תל אביב בנושא המסתננים, 2019)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן