ראש הממשלה ההייטקיסט הראשון: למה זה צריך להדאיג אותנו?

נפתלי בנט כבר שמונה שנים בפוליטיקה הארצית, אבל עדיין לא שינה את צורת החשיבה של מי שמנסה להשיג אקזיט. אחרי שהימר את דרכו לכס נתניהו עלול יו"ר ימינה להמר גם עלינו, וזו הרפתקה שלא בטוח שהמדינה רוצה לקחת

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 11/06/21 09:59 א בתמוז התשפא

ראש הממשלה ההייטקיסט הראשון: למה זה צריך להדאיג אותנו?
בנט., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום ראשון הקרוב תושבע הממשלה ה-36, ממשלה מהפכנית שתפיל את בנימין נתניהו אחרי 12 שנות שלטון רציף ותמליך את נפתלי בנט במקומו. מיום כניסתו כיו"ר הבית היהודי בשנת 2013 היה ברור שבנט מכוון הכי גבוה שיש. בכל פעם הציב בנט לעצמו יעד חדש, ובמהלכים שונים ומשונים הצליח לכבוש כל אחד מהם.

כבר מההתחלה בנט משחק בהימורים כבדים, בוחר מהלך שעלול להפיל אותו או לקצור לו תהילה. עם פריצה של 12 מנדטים, נתניהו חשש ממנו ולא מיהר לנסות להכניס אותו לממשלה. בנט מקים את ברית האחים עם לפיד, השניים מתאחדים יחד אל מול נתניהו והחרדים. ההימור היה גדול, נתניהו ניסה לשכנע את שלי יחימוביץ' להצטרף במקום השניים, ובנט היה עלול להתחיל את הקריירה באופוזיציה. אך בנט קרא את השטח נכון, ונכנס לממשלה כשר של שלושה תיקים והדחת החרדים לאופוזיציה.

מאותו הרגע מתחילה מגמה ברורה אצל בנט, הוא יורד באופן עקבי בכמות המנדטים ועולה בתפקידים בממשלה. 2015 בנט יורד ל-8 מנדטים, אבל מקבל את תיק החינוך היוקרתי יותר. במהלך כהונתו מכניס בנט אג'נדה חדשה של יותר ההייטקיסטים בעתיד ופוצח בתכנית 5 יחידות מתמטיקה. בשנים הללו בנט לומד את יחסי הכוחות במגזר ומחליט בדממה לצאת לתכנית חדשה. בנט מסמן את היעד הבא, משרד הביטחון, והתנערות מהפטרונות הרבנית.

במפתיע בנט יוצא להרפתקת הימין החדש, בלי הרב דרוקמן על הראש ועם מטרה ברורה. הפעם ההימור היה כישלון, ובנט יוצא מהפוליטיקה ללמוד את הלקח. למזלו תוך חצי שנה סבב בחירות שני ובערמומיות משתלט על המפלגה המגזרית. בנט מבקש את המקום הרביעי, כי במגזר עוד כועסים, אך מקבל תיק ראשון. הוא מנצל את כעסו של נתניהו על ליברמן שנטש את המחנה, ודורשת הרים וגבעות לימינה. בנט מצליח לחלץ מנתניהו את תיק הביטחון הנחשף ושומר על תיק החינוך במפלגה. אך גם הפעם הייתה זו ממשלה קצרה מידי.

נתניהו נוקם בבנט, ובסבב הבחירות השלישי שם את ימינה בעדיפות אחרונה. בנט לוקח את מפלגתו להרפתקה חדשה, יוצאים לאופוזיציה. אך מה שנראה היה כמאבק אידאולוגי מימין לנתניהו, התגלה כרצון של בנט לנקום במתחרה נתניהו. סמוטריץ' מזהה את המניע, ומתפצל מבנט שחולם להיות ראש ממשלה במקום נתניהו. משלב זה בנט מגדיל את ההימורים שלו, או ראשות ממשלה או מפלה אדירה.

לאורך החודשיים האחרונים בנט שיחק משחק מסוכן שעלול היה להיגמר בניצחון אדיר או מפלה שאין לשוב ממנה. אך בנט הוא סטארטאפיסט מחונן, עם שני אקזיטים, עושה את הבלתי יאמן ועושה אקזיט נוסף, וביום ראשון יהיה לראש ממשלה עם ששה מנדטים.

אך מה שנראה כסיפור הצלחה מתגלה גם כמשהו בעייתי. מעבר להימורים המסוכנים שבנט לקח, מדובר בתנהלות בלי תכנון לטווח הארוך. בנט עשה אקזיט ונהיה ראש ממשלה, אבל המחיר ששילם הוא גבוה מאוד. בתום שנתיים במקרה הטוב, בנט עוזב את התפקיד וחוזר למפלגה של שישה מנדטים, שספק אם תעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות. בנט הגיע ליעד, אך תכנית מסודרת לשמור על הכס לזמן ארוך אין לו, בטח שלא עם ימינה. ההתנהלות של איש ההייטק, מעלה חשש האם בנושאים כמו ביטחון וכלכלה, בנט יהמר בשם כל המדינה? ואם אכן יצליח להביא את האקזיט הבא, יש תכנית ליום שאחרי?