מורה נבוכים: מה כולל ההסכם של ימינה ויש עתיד

בימינה וביש עתיד חילוק את הממשלה לשני גושים, כאשר ישנו הצד של בנט וסער לעומת הצד השני הכולל את היתר. לכל צד שליטה מוחלטת על החלק שלו עם זכות וטו, כאשר ימינה זוכה בכוח מועדף בנושא דת וביטחון. מנגד ימינה נמנעה מקידום חוקים המסייעים להתיישבות ביהודה ושומרון

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/06/21 21:27 כז בסיון התשפא

מורה נבוכים: מה כולל ההסכם של ימינה ויש עתיד
צילום: ללא

הערב (ב') פורסמו ההסכמים הקואליציוניים בין ימינה ויש עתיד וקווי היסוד של ממשלת השינוי כולה. לפי מפלגת ימינה כלל ההסכמים שפורמו הערב בינה ובין יש עתיד מחייבות את כלל מפלגות הקואליציה, אך הסכמים בין יש עתיד לאחרות אינן מחייבות את ימינה. כעת עולה השאלה מה למעשה כוללים החוקים, מה הרוויחה ימינה בהסכמים הללו ומה היא ויתרה:

הבסיס להסכם הוא ההכרה כי הממשלה מחולקת לשני גושים, כאשר מן הצד האחד נמצאת ימינה ותקווה חדשה, ומן הצד השני נמצאות יתר המפלגות. בחלוקה זו לנפתלי בנט יש את זכות הנהגה על הצד הימיני ולו הסמכות הבלעדית בתוך חלק זה לפטר ולמנות שרים, כך שלבנט אין כלל שליטה על תיקים כמו ביטחון חוץ תחבורה, כלכלה ביטחון פנים ועוד. מנגד באותה המידה ללפיד אין שליטה על תיק המשפטים, הפנים, החינוך הדתות וההתיישבות. 

מה ימינה הרוויחה?

 במסגרת ההסכם ימינה זוכה ללא מעט הטבות שמעניקות לה כוח משמעותי רב אף יותר מגודלו בקואליציה. על פי ההסכמים בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) יכהנו 12 חברים שיחולקו שווה בשווה בין שני הגושים. ראש הממשלה המכהן יקבע את סדרי הדיון ונושאיו. למעשה הוועדה מחולקת לחמישה נציגים ליש עתיד, כחול לבן והעבודה מול חמישה נציגים מימינה ותקווה חדשה. מי שמכריע את הכף הם שני הנציגים  מישראל ביתנו, שלמעשה בנושאים ביטחוניים הם ימין ובך מעניקים משקל חזק יותר לגוש הימני בממשלה.

נושא נוסף הוא ענייני דת ומדינה, בכל הקשור לכך השליטה היא בידי ימינה, מהגדרות מערך הכשרות, ועד מינוי הרבנים הראשיים כשהמטרה שבבחירות לרב ראשי ב-2023 ייבחר רב ראשי ציוני דתי. נושא נוסף הוא עניין הגיור, תינתן הסמכות לגייר לכל רב עיר בישראל ובכך תישאר החזקה של גיור אורתודוקסי בישראל, אך בבירוקרטיה קלה יותר, לפי מתווה ניסים. בכל הקשור לשמירת השבת, לכאורה אמור להישאר הסטטוס קוו אך אין ידוע כיצד יסברו ימינה בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בשבת.

מה המחרים ששילמה ימינה?

כמו שכוח הווטו שייך לימינה כך הוא שייך ליש עתיד, כך שבנושאים שצריך להכריע ההחלטה צריכה להיות משותפת. כמו למשל צירוף מפלגות נוספות לממשלה, אם מפלגה חרדית או ימנית תרצה להצטרף גם כן, דבר שיגדיל את כוחו של גוש הימין בממשלה, זה יותר רק באישור של הצד השני. אם למשל מפלגה חרדית תרצה להצטרף זה יותנה בהסכמה של ישראל ביתנו והעבודה.   

בחוק יסוד שיעבור, ימינה הסכימה להרחיב את החוק הנורווגי, כל סיעה תוכל להגדיל את החוק בהקצאה אחת נוספת. הדבר יעניק לכלל המפלגות יותר נציגות בממשלה ובכנסת במקביל, אלא שבימינה ימנעו משימוש רב בחוק זה, היות ובתוך ימינה יש המבקשים להפיל את הממשלה כמו שי מימון הנמצא שני בתור לחוק הנורווגי. התוצאה שימינה תצטרך שנציגיה יהו חייבים להיות נוכחים בשתי החזיתות של הממשלה והכנסת, במידה ויהיו החלטות גורליות בו זמנית בשני המקומות, ימינה עלולה להפסיד נציגות.

דבר נוסף עליו ימינה מוותרת בשלב זה הוא קידום נושאים הקשורים להתיישבות והמשילות בנגב, כל אלו לא מותנים בהסכמים הקואליציוניים. כך שאם אכן הממשלה הזו תחזיק את מלוא הזמן של ארבע שנות קדנציה, אלו ארבע שנים בהם קיים חשש סביר כי נושא הסדרת ההתיישבות הצעירה ידחה בעוד ארבע שנים נוספות לפחות. כך גם כל חוק העשוי לסייע להתיישבות, וכן כל ההתנהלות מול החברה הבדואית בנגב עליה מגנה רע"מ. למורת רוחם של החרדים נראה כי אין מי שידאג גם לתקציב הישיבות, אך באותה מידה אין משהו מוסדר המחייב סיוע למוסדות החינוך של הציונות הדתית.