המוותר הלאומי: מה הרוויח יאיר לפיד מהקמת הממשלה?

עם המפלגה הגדולה ביותר, עם שני תיקים בכירים בלבד, וסיכוי סביר כי לא יזכה לממש את הרוטציה של ראשות הממשלה, יו"ר יש עתיד נתן הכל כדי להקים ממשלה. אז מה עומד מאחורי הנדיבות הבלתי רגילה של מי שאמור לנהל את המדינה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/06/21 10:05 כד בסיון התשפא

המוותר הלאומי: מה הרוויח יאיר לפיד מהקמת הממשלה?
נתן הכל, אבל הוא המרוויח הגדול, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, עשה את הבלתי ייאמן והצליח לפני יומיים להודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין, מעט יותר מחצי שעה לפני פקיעת המנדט, כי עלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה. לפיד עמד מול קשיים רבים עד הרגע האחרון, אך ברוגע ובלי דרמות מצדו הצליח ליישב את כלל הריבים והגיע אל היעד בנונשלנטיות מרשימה. אך בהסתכלות נוספת נראה כי לפיד הקים ממשלה כשידו על התחתונה.

מי שקיבל את המנדט, בתמיכת 56 חברי כנסת, מגיע לישורת האחרונה כשאת תפקיד ראש הממשלה העניק לראש מפלגה של 6 מנדטים. לא רק זאת, מפלגה של 17 מנדטים מקבלת 6 תיקים בלבד כשהתפקידים הבכירים הם משרד החוץ, גם הוא ברוטציה, ומשרד הכלכלה. זאת בהשוואה לכלל שותפיו בקואליציה שלכל אחת מהן כמחצית מחבריה יהיו שרים, במיוחד ימינה עם שלושה תיקים חשובים וראשות ממשלה. גם את ראשות הוועדות לפיד נותר עם אחת, ואת יתר החשובות חילק לכל מפלגה לפי בקשתה מבלי לדרוש משהו לעצמו. המסקנה הברורה היא כי בהשוואה לכלל המפלגות יאיר לפיד הוא האאיש שוויתר והתגמש יותר מכולם.

אי אפשר שלא לתהות איך האיש שדרש ראשות ממשלה מיום כניסתו לפוליטיקה, ומנע כל פריימריז במפלגתו הפך גמיש כל כך. לפיד הפך לאיש הויתורים כבר מן סבב הבחירות הראשון ב-2019, כשהסכים לגנץ החדש להיות ראש מפלגת כחול לבן, ואף ויתר על הרוטציה שדרש בצדק. לפיד אף הגדיל לעשות כשמסבב הבחירות הראשון טען כי הוא לא פוסל אף מפלגה כולל הערביות. אך הנדיבות שהראה על חשבון מפלגתו בסבב האחרון היה לשיא, שכמעט ניתן לשכוח את לפיד הישן עם שגעון הגדלות. ההנחה הראשונה היא כי לפיד מכוון מטרה אחת והיא החלפת נתניהו ויותר מכל המפלגות הוא מוכן לעשות כל דבר עבור זה.

אך מדובר בחצי אמת ואף פחות ממנה, נכון שלפיד מחויב למשימה שלהחליף את נתניהו ונשא זאת כסיסמת בחירות כבר שנתיים אך זו לא מטרתו היחידה. לפיד למעשה מתגלה כאסטרטג השני הטוב ביותר אחרי נתניהו, כשהוא מוכן לכל תרחיש שיגיע, בין אם הצלחה ובין עם כישלון. למעשה היחידי שניתן לומר בוודאות כי מספר המנדטים שלו יעלה אם נצא שוב לבחירות זהו יאיר לפיד. אם הממשלה אכן תיפול לפיד מגיע כמי שהיה מוכן לתת הכל למען המטרה להקים ממשלה, הוא ויתר לכולם ולא שמר לעצמו את השררה. בנוסף אם הממשלה תיכשל זה לא יהיה באשמתו, הרי הוא בא לקראת כולם, וכן, זה גם נכון שהוא היה הקרוב ביותר להחליף את נתניהו.

אם יצליח להקים ממשלה, גם אז ישמור על תדמית חיובית, הרי אם יתגלעו ויכוחים בין חברי הקואליציה, זה אף פעם לא יהיה מולו. לפיד ישחק לאורך כל הדרך את המבוגר האחראי, משכין השלום, איש הקונצנזוס. לא משנה באיזה שלב יגיע המכשול, לפיד יודע שהוא מוגן ושומר על תדמית ממלכתית כמעט היה נשיא. מיותר לציין שגם אם יצליח להחזיק ממשלה לאורך קדנציה שלמה, זה דווקא יהיה על שמו, איש המרכז המאחד שהביא רענון למערכת הפוליטית. אך לפיד יודע היטב, כי הסיכוי שממשלתו תיכשל ושהוא לעולם לא יגיע לרוטציה עם בנט גם לא מטרידה אותו.

כאמור, לפיד אין מה לפחד מלצאת לבחירות, לעומתו ליתר המפלגות יש הרבה מה, במיוחד לימינה ורע"מ שהפרו את אג'נדת המצביעים שלהם. ישראל ביתנו תשאר עם הבייס שלה, ותקווה חדשה לא בטוח שתשמר בכל מקרה מצביעים. באשר למפלגות השמאל, העלייה של לפיד תהיה על חשבון כולן כשיצא כאיש היחיד ממחנה השמאל שיכול להחליף את נתניהו. בשמאל יוקירו את לפיד ומצביעי העבודה, כחול לבן ומרצ לא יהססו לעבור ולהצביע ליש עתיד.

אחרי שכלל המפלגות תהיינה בשפל, כל ממשלה שתנסה לקום עם לפיד הוא יבהיר כי ראשות הממשלה וכן כל תיק שחשוב לו לשמור קרוב יהיה שלו. בסבב הבא לפיד כבר יוכל להגיד בפה מלא, אני עשיתי הכל עבורכם ולא הצלחתם, רוצים שאאחד שוב? אני דורש סמכויות רבות בתנאים שלי. אם אכן המפלגות בישראל יחזרו אליו על מנת שיושיע אותם, זה יעלה להם במחיר כבד שלא יהיה מוכן לשלם כמו בסבב הנוכחי. לפיד צפוי להגיע לבחירות הבאות עם יותר מ-20 מנדטים וסבירות גבוהה להיות ראש הממשלה "בלי רוטציה ובלי מוטציה", הכל עניין של נדיבות בסבב הזה וסבלנות לסבב הבא.