מתן כהנא: אתה חושב שלניצן הורוביץ קל שמנכ"ל מועצת יש"ע יהיה ראש הממשלה?

חבר הכנסת מסיעת ימינה בראיון לחדשות כיפה סובר כי הם נבחרו על ידי המצביעים של ימינה כדי "להפעיל את שיקול הדעת שלנו". ומודה כי לא יצליחו לממש את כל האידאולוגיה שלהם בממשלה שתוקם

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 01/06/21 17:03 כא בסיון התשפא

מתן כהנא: אתה חושב שלניצן הורוביץ קל שמנכ"ל מועצת יש"ע יהיה ראש הממשלה?
מתן כהנא באולפן כיפה , צילום: כיפה

יממה אחרונה נותרה למנדט שהעניק נשיא המדינה ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אך בציבור הימיני עוד זועמים על הבחירה של מפלגת ימינה להצטרף לממשלת השינוי. בראיון לחדשות כיפה מסביר ח"כ מתן כהנא מדוע מפלגתו בחרה לפעול בניגוד הבטחות הבחירות לבוחרים כי לא ישבו עם יאיר לפיד בממשלה.  "אנחנו עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי להקים ממשלת ימין ולעמוד בהבטחות שלנו לבוחר" משיב כהנא, "אבל ראינו שאין וכל טענה על עריקים וכדומה, הכל עורבא פרח, נתניהו גורר את המדינות לבחירות ששיות שבעיות ולהישאר במצדה שלו".

עוד הסיף כי לטענתו בהינתן המצב "אנחנו לא ניתן למדינה להיגרר לזה, לכן זה או אחדות או התפוררות".  כהנא מדגיש כי אין ויתור אידאולוגי גורף של המפלגה לטובת הקמת ממשלה יציבה: "אנחנו לא נוותר על האידאולוגיה שלנו, אך במצב הנוכחי כנראה שלא נוכל לממש את הקצוות האידאולוגים שלנו. צריך ממשלה מושלת, וזה המסר האמיץ והמנהיגותי".

המסר הזה של יציבות שלטונית קודמת לאידיאולוגיה היא מסר שתעביר גם לילדים שלך. יהודים נהרגו על האידאולוגיה שלהם?

"לא נוותר על האידאולוגיה ונמשיך לדבוק בה, אבל עכשיו נעשה דברים שהם בקונצנזוס. זו לא ממשלה לכתחילה, אבל בהינתן שאין ממשלה אחרת ונתניהו נכשל ארבע פעמים בהקמת ממשלה, צריך לעצור את הלופ. חלאס, צריך ממשלה שתעביר תקציב ומינויים".

70% מהמצביעים שלכם שמעו אתכם, אבל לא מסכימים אתם, למה אתם לא מיישרים איתם קו? 

"אנחנו צריכים לקבל על עצמנו תפקיד של מנהיגים, ולעשות מה שנכון למדינת ישראל. אני מקבל מאות הודעות חלקן כועסות וחלקן תומכות, אני מבין את הכעס. להגיד שהממשלה הזו תצליח ב-100 אחוז? לא. אם כולם יבואו לממשלה הזו עם הרצון שלנו, אז היא תצליח. זה לא היה הרצון שלנו מלכתחילה".

זה גם לא רצון הבוחרים שלך גם עכשיו

"אנחנו נבחרנו כדי להפעיל את שיקול הדעת שלנו.  אנחנו עושים את הכי טוב שאנחנו יודעים, ואני יודע שרבים מהבוחרים שלנו רוצים את זה. אני יכול לספר שעוד לפני הבחירות הקולות היו חצי חצי, בין כאלה שאמרו רק עם נתניהו לבין כאלה שטענו שצריך לשנות. הכי היה קל ללכת עם ההבטחות של הליכוד, יחד עם השיריונים, אבל הליכוד לא יודעים לשים ממשלה. אנחנו אומרים למצביעים שלנו זו לא ממשלת שמאל אלא ממשלת אחדות, ובניגוד לממשלות נתניהו את התיקים המשמעותיים משאירים לימין, התיקים האידאולוגים נשארים בידיים שלנו והקבינט יותר ימיני".

אתה מצפה מיאיר גולן ואיבתיסאם מרעאנה להיות אחראיים ולשים את האידאולגיה שלהם בצד?

"אני לא מצפה מאיבתיסאם מרעאנה להפוך לציונית נלהבת, אתה חושב שלניצן הורוביץ קל שמנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר יהיה ראש ממשלה? אנחנו גם מקימים מנגנונים שיוודאו שאנחנו לא פוגעים בערכים בסיסיים של כל אחד מהצדדים, כמו זכות וטו ושיוון הצבעה בממשלה. זה באמת הולך להיות קשה, וכן, אני מזהה את הרצון הטוב לשיתוף פעולה מכולם".

איילת שקד לא בטוח תומכת בכם, בימים האחרונים היא שומרת שתיקה, היא אתכם?

"איילת שקד תומכת בנפתלי בנט, אתה יכול לראיין אותה אם אתה רוצה. אנחנו נמנע בחירות חמישיות, תוציאו מהראש שיש שלוש אפשרויות זה או אחדות או התפוררות, ואנחנו מוכנים לשלם את המחיר על זה".

לא אתה משלם את המחיר, הבוחרים שלך משלמים

"זה לא נכון"

הבוקר רע"מ קיבלה הבטחה על הסדרת ההתיישבות הבדואית, למה אין אותו הדין להסדרת ההתיישבות הצעירה?

"זה ספינים ושקרים. אני לא יודע מי מפיץ אותם, אני מניח שיש לו אינטרס להפיץ אותם. אני מציע להמתין שהממשלה תקרום עור וגידים ואז יהיה אפשר לקלל או לברך. אגב, את הסדרת ההתיישבות הצעירה נתניהו כן עשה? לא את כל הדברים שאנחנו רוצים לקדם נצליח בממשלה הקרובה, זה ממשלת אחדות, ולא כל המאווים שלנו יתממשו, זה נכון גם על מרצ". 

 אתם לא אחידים בימינה לגבי הנושא, אתה תדרוש מעמיחי שיקלי להתפטר?

"המעשה הנכון הוא שיתפטר, אבל יש לו את הזכויות לעשות מה שהוא רוצה. אני לא חושב שתהיה עוד מרידה, אנחנו אחידים ומגובשים , כואב לי על מה שעמיחי עשה. הוא פוסל את האחים שלנו מהשמאל הישראלי, אין לו בעיה עם הערבים אלא עם השמאל הציוני אלה ששירתו איתו בצבא. כשלא הצלחנו להקים ממשלת ימין הוא מוכן לדרדר את ישראל לכאוס במקום לשבת עם החברים שהיו לוחמים יחד איתו"

מפלגה שמאמינה באחדות, לא נכון שמחר תצביע לנשיאות לאישה שמייצגת אחדות?

"מפלגת ימינה תהיה עם חופש הצבעה, נפגשתי גם עם מרים וגם עם בוז'י ואמרתי להם שחצי שעה לפני הבחירות אני אודיע להם במה אבחר. מרים פרץ מציגה אחדות, וגם בוז'י הרצוג מייצג דברים יפים מאוד, שניהם ראויים מאוד".