‏סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: "הפתרון הוא פשוט - לא לציית לאבסורדים שלו"

בימין מגיבים בסערה לפסיקת בג"ץ לפיה בכוח השופטים לבטל חוק יסוד שחוקק ע"י הכנסת. ח"כ שקד: "צעד נוסף בהפיכה שיפוטית". בפורום קהלת מסבירים: "הרוביקון האנטי דמוקרטי טרם נחצה. אם תיפסק בעתיד הלכה כזו, הרי שמדובר יהיה בפסיקה החורגת מסמכותה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/05/21 18:34 יב בסיון התשפא

‏סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: "הפתרון הוא פשוט - לא לציית לאבסורדים שלו"
סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שופטי בג"ץ קיבלו היום (א') עתירות שהוגשו נגד הגדלת התקציב ההמשכי בכנסת הקודמת ב-11 מיליארד שקלים, שעברה על פי דרישת הליכוד כחלק מ"פשרת האוזר", התקבלה בחודש אוגוסט בשנה שעברה, ודחתה את מועד העברת התקציב. בפסיקתם קבעו השופטים כי מעתה ביכולתם להגביל מאוד את סמכותה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד וכי ניתן להתערב בחוק יסוד בשל שימוש לרעה, לדעתם, בסמכותה המכוננת של הכנסת. פסיקת שופטי בג"ץ, חוללה סערה בקרב הח"כים מימין.

פסיקה פוליטית? בג"ץ קבע כי ניתן לבטל חוק יסוד שחוקק ע"י הכנסת

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, הגיבה לפסיקת בג"ץ, ותחילה אמרה כי "פשרת האוזר" היא "קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם". שקד הוסיפה: "ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית. ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ, אמר: "הפתרון הוא פשוט - לא לציית לאבסורדים שלו. אין דרך אחרת. אין לבג"ץ ארנק או חרב. לנו, נציגי העם ושליחי הריבון, ברוך השם יש".

גם יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער הגיב לפסיקה ההיסטורית: "פסיקת בג״צ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להיקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע״י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם". 

קהלת: "הרוביקון האנטי דמוקרטי טרם נחצה"

בפורום קהלת אמרו לאחר פסיקת בג"ץ: "פסק הדין של בגץ מהיום הוא מדרגה נוספת בערעור היסודות הדמוקרטיים של ישראל. בית המשפט מנכס לעצמו סמכות לדון בחוק יסוד, בטענה שלא ראוי היה להשתמש בחקיקת יסוד כדי לחוקק אותו. סתם פגיעה בהפרדת הרשויות. זו אינה דמוקרטיה".

מנגד הבהירו: "הפרשנות בתקשורת ולפיה בג"ץ הקנה לעצמו היום את הסמכות לבטל חוקי יסוד - שגויה ומזיקה. אין מדובר בדוקטרינת "התיקון החוקתי", כמו בהודו, שלפיה בית המשפט עומד מעל החוקה, או אצלנו מעל חוקי היסוד. בית המשפט לא קבע לעצמו סמכות לבטל חוקי יסוד, אלא נצמד לדוקטרינת "השימוש לרעה בחקיקת יסוד".

בקבלת הסבירו כי למעשה פסק הדין גם לא פסל חקיקה כלשהי, וכי בדומה לפרשת התקציב הדו-שנתי, גם אין מדובר בהלכה. "הרוביקון האנטי דמוקרטי טרם נחצה. אם תיפסק בעתיד הלכה כזו, הרי שמדובר יהיה בפסיקה החורגת מסמכותה של הרשות השופטת".

לסיכום הם אמרו כי לכנסת אסור לשבת בחיבוק ידיים. "אין לאפשר לבית המשפט העליון להמליך עצמו על כתיבת החוקה הישראלית, כמו שהוא עלול לעשות בהליך התלוי ועומד בעניין חוק יסוד הלאום. נחוצה תגובה חקיקתית דחופה. על הכנסת לחוקק".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן