בנט בדרך לאבד את ראשות הממשלה וליפול תחת אחוז החסימה

המערכה מול הערבים בישראל עלולה להפיל את הקמת ממשלת שינוי, לאחר שרע"מ תיסוג מהבטחתה לתמוך כאות הזדהות עם בוחריה. מצב שכזה יוביל את בנט לחזור בכוח מוחלש להקמת ממשלת ימין, או יציאה לבחירות עם סיכוי סביר לצניחה בכמות המנדטים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 11/05/21 11:37 כט באייר התשפא

בנט בדרך לאבד את ראשות הממשלה וליפול תחת אחוז החסימה
נפתלי בנט, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ליל מלחמה. תושבי הדרום עברו את הלילה במרחבים מוגנים בשל ירי מאות רקטות של מחבלי חמאס וג'יהאד אסלאמי. אמש נרשמו מהומות והתפרעויות של ערבים ישראלים בכל רחבי הארץ. נזק רב נגרם לרכוש והיו גם מספר פציעות בגוף. כל האירועים הללו מהווים גם השפעה פוליטית עצומה גם על המנדט שניתן לח"כ יאיר לפיד, שעלול לאבד אותו בשל התמסמסות של תמיכת המפלגות הערביות.

לפיד יחד עם בנט עוד מקיימים מגעים עם יתר המפלגות בגוש השינוי, אך עם מפלגה אחת הופסקו המגעים והיא רע"מ. שני הצדדים מבינים כי בעת בה יש מלחמה לאומית בין היהודים והערבים, המפלגות הערביות לא יהיו שותפות לעמדת המפלגות היהודיות בכנסת. אמש, הייתה אמורה להתקיים פגישה בין לפיד, בנט ועבאס, אך ככל שהתקדמו אירועי היום הפגישה נדחתה עד שבוטלה. לפיד ובנט יודעים כי אם ישראל נכנסת למערכה ארוכה הסיכוי להקים ממשלה בתמיכת רע"מ כמעט לא קיים, ובכך ממשלת השינוי לא תקום.

במקביל, הימין יפעיל לחץ אדיר על בנט וסער לחזור ולהקים ממשלת ימין, ושהמציאות מוכיחה כי לא ניתן להקים ממשלה בתמיכה ערבית כשאירוע ביטחוני צץ. עבור בנט מגיע קושי כפול, גם הלחץ מימין להקים ממשלה יציבה יותר, אך אם יחזור למשא ומתן מול נתניהו הוא יגיע בעמדת מיקוח נמוכה יותר. נתניהו יעדיף יציאה לבחירות בהן הוא צפוי שוב להיות המפלגה הגדולה ביותר בפער, לעומתו בנט מסתכן בירידה משמעותית במיוחד לאחר הניסניות להקים ממשלה עם השמאל. נתניהו לא יסכים שוב לרוטציה עם בנט, גם אם הפתרון יהיה להעביר את המנדט בעוד שלושה שבועות לבנט, המנדט יהיה שלו אך ראשות הממשלה של נתניהו.

כעת על בנט וסער לקוות שהמערכה תהיה קצרה, אחרת שניהם עלולים להגיע לבחירות  אם סיכון שלא יעברו את אחוז החסימה. אם לא כך יהיה בנט מגיע למצב שבו האיש שהיה כפסע מלהיות ראש ממשלה, בין אם ברוטציה עם נתניהו במנדט הקודם, או ברוטציה עם לפיד במנדט הנוכחי, יסיים ללא כלום. אם בתום שלושת השבועות שנותרו למנדט של לפיד לא תקום ממשלה, סיכוי סביר כי ראש ממשלה הוא כבר לא יהיה. אם ישראל תצא לבחירות, סיכוי סביר לא פחות שכמחצית מבוחריו הימנים ינטשו אותו לציונות הדתית או לליכוד, ואם כך הדבר גם הסיכון כי לא יעבור את אחוז החסימה.