הצ'אנס האחרון: מה נותר לנתניהו לעשות כדי להקים בכל זאת ממשלה

המנדט של נתניהו הולך ואוזל, אך השתיקה שלו בכל הקשור להקמת הממשלה מעלה תהיות רבות, לא מעט ספקולציות עולות בקשר לתוצאה אליה מכוון נתניהו, אך האופציה בה בנט יהיה ראש ממשלה הופכת לממשית יותר

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/05/21 17:01 כ באייר התשפא

הצ'אנס האחרון: מה נותר לנתניהו לעשות כדי להקים בכל זאת ממשלה
יומיים נותרו. נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יומיים בלבד נותרו לפקיעת המנדט שהוענק לראש הממשלה בנימין נתניהו, ונראה כי הוא רק הולך ומתרחק מהקמת ממשלה. באופן מפתיע נראה כי נתניהו שומר על שקט מחשיד בסוף השבוע האחרון, על כך אמר עמית סגל: "אנחנו לקראת סוף המנדט של נתניהו ונתניהו נוקט בגישה מאוד לא פעילה, יכולים להגיד שזה בגלל האסון במירון, לא חושב, לפי דעתי או שנתניהו יודע משהו שאנחנו לא יודעים שגורם לו להיות רגוע. או שצריך להתכונן להצהרה מיוחדת ביומיים שנשארו". אך אילו אפשרויות נותרו לנתניהו ששומר על שתיקתו:

1. עריקים בשרוול - לרוב אם מישהו מכריז שיש לו עריקים, כנראה שאין לו כאלו, עריקים זה דבר שאתה שומר לעצמך ולא חושף. היו כבר פעמים שנתניהו הכריז שיש לו כאלו, אך זה היה בעיקר בימים שלפני הבחירות, מאז לא חזר על כך, למעט כמה גורמים בליכוד. נתניהו נמצא במצב בו הציונות הדתית לא מוכנה להיות חלק בממשלה בה יושבים שמאל או ערבים, בתקווה חדשה מסרבים לשבת תחת נתניהו, ובימינה פתוחים לאפשרות לממשלת השינוי. נתניהו נחשב לקוסם בפוליטיקה הישראלית, כאחד שיש לו דרך תמיד להחיות את עצמו, וכרגע הקסם היחידי שעוד חוששים שהוא מחזיק, זה אותם העריקים שיסייעו לו להקים ממשלה (זאב אלקין ושרן השכל?), או עריקים שלא יסכימו שתקום ממשלה אחרת (איילת שקד ועמיחי שיקלי?).

2. רוטציה ראשונה לנפתלי בנט - אפשרות נוספת היא למצוא פתרון שיאפשר לתקווה חדשה להצטרף לממשלה, והבטחה כי ימינה תישאר בגוש הימין. על נתניהו לוותר על כס ראש הממשלה וכבר בתחילת הקדנציה, אף פוליטיקאי לא יעשה את הטעות של גנץ ויקווה להיות השני. כשבנט ראשון ברוטציה הוא יבטיח לסער לקדם חוקים שיגבילו אורך כהונה, ואף יחייב את נתניהו להתעסק רק במשפט שלו, היות ושר אסור לו להיות על פי חוק. נתניהו יאלץ להמתין בשקט במשך שנה לפחות, אך יהיו לו תנאים, כמו להישאר בבלפור, עדכונים שותפים מבנט בכל שלב, והצעת חוק הנותנת חסינות. זהו יהיה הפסד זמני של נתניהו, אך בטווח הארוך עשוי להחזיר אותו לעוד שנים רבות כראש ממשלה.

3. הארכה של חודש על ידי המלצה על בנט - הדם החם שבין נתניהו לנשיא ריבלין מביא לכך שאין סיכוי שהאחרון יאשר הארכה למנדט. דרך נוספת להשיג את ההארכה הרצויה היא שהליכוד והמפלגות החרדיות ימליצו ביום שלישי על בנט לראשות הממשלה, ובכך יזכה לכמות ממליצים גבוהה משל לפיד. הנשיא יטיל על בנט את הרכבת הממשלה ובכך לנתניהו יתאפשר עוד חודש של דיונים על מנת למצוא דרך לפתור את הפלונטר, אך גם במקרה הזה ראשות הממשלה תתחיל מבנט. הערכות הן שנתניהו ימליץ על בנט בתנאי נוסף, אם יכשל בהרכבת ממשלה, יהיה על בנט להסכים להצעת החוק של בחירות ישירות במקום להצטרף לממשלת השינוי. הצעה שסביר שבנט יסכים לה כדי לשמור על הבטחות הבחירות שלו: שמירה על ערכי הימין וניסיון למנוע בחירות חמישיות.

4. סולחה בין עבאס וסמוטריץ' - אפשרות זו היא הפחות סבירה מבין האפשרויות, אך נתניהו יכול להקים ממשלה אם יפתור את הפלונטר הראשון והוא ממשלה בתמיכת רע"מ. ממשלה הייתה יכולה לקום כבר ביום הראשון למנדט, אילולא הציונות הדתית הייתה מטילה וטו על המפלגה האסלאמית. אך באופן גלוי נתניהו מעולם לא יצא נגד הציונות הדתית על הטלת הוטו או הכריז כי הוא מעוניין בממשלה בתמיכת רע"מ. מתחת לפני השטח לא כך הדברים, אך נתניהו מזהה גמישות יתרה מצד עבאס, שהכריז כי הוא מוכן לסלוח לסמוטריץ' על דבריו. נתניהו עשוי להביא להסכם בו עבאס יכריז כי הוא מתחרט על דבריו בעבר, ושסמוטריץ' יסלח לו.

5. להפריע ככל הניתן להקמת ממשלת שינוי - האפשרות שנותרה היא להבין כי הוא לא יקים ממשלה, ושהצד השני יחל במלאכת ההרכבה. בזמן הזה נתניהו יחל בקמפיין אגרסיבי נגד בנט בו הוא יזכיר לו יום יום כי הוא מקים ממשלה יחד עם שתי מפלגות שמאל מובהקות ולפחות מפלגה ערבית אחת. בנוסף הוא יקדם חוקים בעלי אופי ימני מובהק, כמו הסדרת ההתיישבות הצעירה, בהם בנט יאלץ לבחור בין הקמת ממשלה לקידום אג'נדת ימין. אם יבחר בממשלה, נתניהו יחזק את את הדימוי של בנט כאיש שמאל, ואם בנט יצביע בעד החוק, מרצ והמלגות הערביות יתנגדו להקמת ממשלה בראשות בנט. בכל מקרה התוצאה הסבירה היא שהמהלך יכשיל הקמת ממשלת שינוי, ונצא לבחירות חמישיות כשנתניהו יקווה לתוצאות טובות יותר, כשהוא עדיין ראש ממשלת מעבר בפעם השלישית.