ההצעה לקיום בחירות ישירות לראשות ממשלה היא לא יותר מספין

נתניהו מנסה לקדם רעיון של בנט לבחירה ישירה לראשות הממשלה בלי בחירות נוספות לכנסת. אלא שסבבי הבחירות האחרונים היו אך ורק סביב דמותו של נתניהו, כך שהתוצאה לא תהיה שונה בקרב הציבור ולא תשכנע את סער להצטרף

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 19/04/21 09:43 ז באייר התשפא

ההצעה לקיום בחירות ישירות לראשות ממשלה היא לא יותר מספין
פתרון שלא ישנה כלום, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אמש (א') פרסם העיתונאי עמית סגל שהחלה להתגבש יוזמה שלכאורה עשויה לפתור את הפלונטר להקמת ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו. את היוזמה מוביל יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, אשר כבר הציג אות בפגישה ארוכה שערך עם יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט, כך  שלמעשה הרעיון היה שלו.

היוזמה מציעה בחירה ישירה מיוחדת לראשות הממשלה, בלי בחירות נוספות לכנסת, בתקווה כי זו תפתור את הפלונטר הפוליטי. נתניהו השתכנע לתמוך ביוזמה זו, ומקווה שיחד עם בנט יהיה לו רוב לכך, מסתמן כי חוק בנושא יוגש השבוע.

כזכור, התסבוכת הפוליטית של נתניהו כוללת מצד אחד את יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' העיקש בסירובו להקים קואליציה אפילו כזו שנשענת על רע"מ. מהצד השני נמצא יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, אשר ממשיך להתנגד לחבירה לממשלה תחת נתניהו.

אופן גלוי, נתניהו מעולם לא העיד כי התנגדותו של סמוטריץ' מטרידה אותו, מה גם שהוא מעולם לא הכריז כי הוא מקווה להישען רע"מ. נתניהו עמל בעיקר לפתור את בעיית סער, ומקווה למצוא דרך לשכנע אותו להצטרף, על אף ההצהרות שלו במהלך מערכת הבחירות האחרונה ולאחריה.

לאורך התקופה האחרונה עלו לא מעט הצעות לפתרון המצב הפוליטי המורכב, כמו בחירת נתניהו לנשיאות או אפילו את סער, אך ההצעה החדשה לבחירת ראש ממשלה באופן ישיר היא לא יותר מספין שלא יניב תוצאות. בהנחה כי סער ימשיך לעמוד במילתו שלא ישב תחת נתניהו, בחירות ישירות לראשות ממשלה לא ישנו את החלטתו בנושא.

בר משנת 2015 מערכות הבחירות אינן מתעסקות באידאולוגיית ימין או שמאל, אלא בעיקר סביב נתניהו האיש עצמו, כשהשיא הגיע בסבב האחרון, כשלאורך כל הסקרים שפורסמו בכלי התקשורת השונים, חלוקת הגושים נותחה על פי יחסם של המפלגות השונות לנתניהו, כך יצא שסער וליברמן יושבים באותה קבוצה עם מפלגות שרחוקות מהן אידאולוגית, ורע"מ יחד עם ימינה גם הן בעלות פערים אידאולוגיים משמעותיים בלשון המעטה יושבות על המאזניים.

לגדעון סער זה לא ישנה אם הליכוד מתמודד או נתניהו, כל עוד התוצאה הסופית דומה לתוצאה הנוכחית, ונתניהו כאמור, הוא זה שעשוי לעמוד בראשות הממשלה בבחירות ישירות. אך למעשה ההיפך הוא הנכון, לסער אין בעיה עם בחירות לכנסת, כי הוא לא נגד חברי הליכוד, אלא אך ורק נגד מנהיג המפלגה, ובחירות שיכתירו את נתניהו כראש ממשלה ויותירו אותו עם מפלגה קטנה בכנסת זה דבר שלא בא בחשבון.

דבר נוסף, סער יודע היטב שגם במקרה של בחירות ישירות, מי שסביר ינצח בבחירות הללו יהיה נתניהו. סער לכאורה עשוי להסכים להצעה כזו רק אם יהיה מועמד נוסף מול נתניהו כדי שלא יתבזבזו בין כלל המצביעים למחנה אנטי נתניהו. גם במקרה כזה, הסיכוי שסער יסכים נמוך, מאותה סיבה שצוינה לעיל, הבעיה מבחינתו היא נתניהו ולא משנה כמה הוא אהוד בציבור. ניצחון נוסף של נתניהו בתור ראש מפלגה או בבחירה ישירה לא תגרום לסער להתרצות ולהצטרף אליו, הוא יכבד את החלטת הבוחר, אך מכאן ועד לחבור לנתניהו יש פער. הרי לא היינו מצפים מיאיר לפי או בני גנץ להסכים לחבור לנתניהו רק כי הוא ינצח בבחירות ישירות.