והיו עיניך רואות את מוריך: הרכבת הממשלה תכריע את מעמדם הפוליטי של רבני המגזר

נתניהו מתקשה להרכיב ממשלה ומגייס רבנים שישפיעו על סמוטריץ' כדי לקבל את תמיכת רע"מ, אם יסרב מעמדם ייפגע גם בקרב החרד"לים. זוהי הזדמנות עבור הרבנים להחליט האם עליהם להמשיך לנסות להיות נביאים למלכים, או חכמים העוסקים בקודש

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 09/04/21 09:01 כז בניסן התשפא

והיו עיניך רואות את מוריך: הרכבת הממשלה תכריע את מעמדם הפוליטי של רבני המגזר
האם זה סיום השפעתם או הרנסנס של רבני המגזר בפוליטיקה, צילום: דברי שיר

חלפו שלושה ימים למתן המנדט לנתניהו, והמכשול בינו לבין הקמת ממשלה תלוי במפלגות הסרוגות. מן הצד האחד נמצאת ימינה, שזקוקה לשכנוע להצטרף לממשלת נתניהו ולא לעבור לממשלת השינוי. מהצד השני נמצאת הציונות הדתית שהטילה וטו על השלמת הקואליציה בידי הרשימה הערבית המאוחדת.

כדי להתמודד עם בעיית הציונות הדתית, על נתניהו למצוא עריקים ממפלגות הימין או המרכז, משימה קשה ביותר. האפשרות השנייה היא למצוא דרך לשכנע את סמוטריץ' לתת לגיטימציה למנסור עבאס, לשם כך הוא מנסה להפעיל לחץ בעזרת רבני המגזר הדתי לאומי. נתניהו עדיין תקווה כי הדתיות של סמוטריץ' עוד חזקה מספיק, שדברי הרבנים יהיה מספיק כדי לשנות את דעתו.

לאורך הקמפיין של הציונות הדתית בחר סמוטריץ' להבליט את עצמו כמפלגה מגדרית הנאמנה לערכיה ושמרנותה. לסמוטריץ' היה חשוב לקבל את תמיכת הרב דרוקמן, לאחר הפיצול מימינה ואי ההצלחה לחבור לבית היהודי. אך ייתכן כי הפעם גן סמוטריץ' כמו שותפו לשעבר, בנט, ייאלץ להכיר בכך שלעיתים אין להקשיב לרבנים בעניינים פוליטיים.

במידה וסמוטריץ' לא ישמע להנחיית הרבנים, מדובר במכה קשה למעמד הרבנים בפוליטיקה. המכה הראשונה הייתה בעת הניסיון להקים את הימין החדש, שכבר השתחררה מכל מחויבות לרבנים. אמנם הימין החדש לא עברה את אחוז החסימה, אך סבב הבחירות הנוכחי הוכיח שבנט כבר נמצא בעמדה טובה יותר וכך הרבנים איבדו חצי מגזר. כוחם של הרבנים עוד נשען על קולות המגזר השמרני, אך אם סמוטריץ' לא ישמע לקולם, תפקיד הרבנים בפוליטיקה יעלם כמעט לגמרי.

באופן אירוני, ישועתם יכולה לבוא דווקא מהראשון להיפרד מהם, נפתלי בנט. נתניהו אולי פחות יפעיל לחץ, אבל ישמח אם יהיו רבנים שיצאו בקריאה לבנט לא להיכנס לממשלת השינוי. אמנם השפעת הרבנים על בנט כבר קטנה, אך התעלמות מוחלטת מהם עלולה להיות הפרידה הסופית של בנט מהמגזר ואת זה הוא לא רוצה. אם בנט באמת יסכים שלא להצטרף לממשלת השינוי, הוא ידאג להזכיר זאת שחלק מההחלטה נבעה משמיעה לקולם של הרבנים, ויבטיח שבייס המצביעים מהמגזר ימשיך להצביע עבורו.

כל הסיטואציה הזו צריכה להיות גם הזדמנות לזמן לחישוב מסלול מחדש לרבנים, ולבדוק האם נכון שימשיכו לעסוק בפוליטיקה. יש רבנים המאמינים במודל הנביא שהיה צמוד למלך בעת בית ראשון, ולכן נכון שיתנו עצות ואזהרות למנהיגים. מנגד יש כאלו התומכים במודל בית שני, שחכמים עסקו רק בתורה וכל מה שקשור ברוח וההנהגה נותרה למומחים בתחום. הרבנים כמו כל אדם בעלי עמדות פוליטיות והזכות להשמיען, אך האם נכון שעדיין יהיו המצפן של הפוליטיקאים? תלוי את מי שואלים.